Billigt og bæredygtigt brændstof

Vi er vist mange, der ærgrer os, når bilen igen er løbet tør for benzin, og vi skal hen på tankstationen for at fylde de alt for dyre dråber på. Flere af os venter gerne til mandag morgen med at fylde på, da det ofte er billigere, eller også kører vi fra tank til tank for at finde det billigste sted.

Ras­mus Prehn

Ras­mus Prehn

For nylig hørte vi sågar om, at den dyre benzin har fået markant flere til at gå så langt som til at stikke af fra regningen. Ja, dyr, det er den, benzinen. At vi derudover også er mange, der har dårlig samvittighed over CO2-udslippet og benzinens øvrige skadelige virkninger på miljøet, gør ikke sagen bedre. Men heldigvis behøver det ikke være sådan i al uendelighed. Vi kan gøre noget ved det, hvis vi vil. Løsningen hedder bioætanol. Bioætanol er sprit udvundet af majs, sukkerroer, halm, korn eller restprodukter fra landbruget. Alle biler kan nemt køre på en blanding af benzin og bioætanol, hvor der uden problemer kan tilsættes op til 10 procent bioætanol. Og i dag producerer bilindustrien de såkaldte Flexifuel-biler, der kan køre på næsten ren ætanol. Der er ingen tvivl om, at der ligger en stor miljøgevinst ved brugen af bioætanol. Derfor vil der i hele verden være et stort marked til dem, der er hurtigt ude, og det skal vi i Danmark naturligvis benytte os af. Socialdemokraterne foreslår derfor en markant satsning på forskning i bioætanol. Ved udmøntningen af forskningsmidlerne fra velfærdsreformerne vil Socialdemokraterne kæmpe for at tilføre denne forskning flere midler. Det vil på alle måder være en rigtig og vigtig investering for Danmark. For det første kan vi begrænse CO2-forureningen, for det andet kan forbrugerne komme til at spare penge på brændstof, og for det tredje ligger der et potentielt eksporteventyr i denne satsning. Også på kort sigt vil en investering kunne komme forbrugerne til gode. Der er ganske enkelt penge at spare for forbrugerne, hvis bioætanol bliver brugt mere. Prisen på bioætanol er lavere end olieprisen, og forskerne mener, at prisen kan bringes endnu længere ned. Derfor mener jeg, at vi skal sparke det i gang så hurtigt som muligt. Regeringen har afsat 200 millioner over fire år til forskning i bioætanol, men det er slet ikke nok. Hvis vi skal udvikle teknologier og konkurrere med udlandet, kræves det dobbelte beløb. Derfor går vi socialdemokrater nu i spidsen for at sparke denne udvikling i gang.