Bilsalget buldrer frem

Solgt 11 procent flere ny personbiler i første halvår - men der er både vindere og tabere

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Toyota Avensis - blev topscorer i første halvår 2006.

- Den gode økonomi får mange bilejere til at udskifte deres ældre bil med en ny og dermed mere sikker og miljøvenlig bil, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, der netop har offentliggjort en halvårlig opgørelse over bilsalget. I juni blev der alene indregistreret 17.035 nye personbiler, en fremgang på 12 pct. i forhold til samme måned sidste år - eller næsten samme stig-ning, som salget i første halvdel af 2006 udviser i forhold til sidste år. Fremgangen var på 11 pct. Topscoreren i første halvår er Toyota Avensis, der er en typisk firmabil. Ellers er salgslisten domineret af mindre biler. I 1998 havde de mindste biler en markedsandel på 24 pct. Den er nu 35 pct. Det betyder, at modeller som Peugeot 206, der ligger på andenpladsen, Skoda Fabia og Suzuki Swift har faste placeringer i den bedste ende af skalaen. Blandt bilmærkerne er det Peugeot, der holder skansen som det foretrukne bilmærke blandt personbiler, selv om den franske løve må notere sig, at markedsandelen er faldet med 0,2 procent i forhold til samme periode 2005. VW-fremgang Suzuki, der ellers er gået uafbrudt frem de sidste år, må også konstatere, at konkurrenterne er blevet stærkere. Det japanske mærke holder sig stadigvæk på andenpladsen, men VW, hvis andel er øget fra 8,0 til 9,5 procent af markedet, stirrer japanerne direkte ind gennem bagruden. De koreanske bilmærker ligner sikre tabere, når man kigger nærmere på salget i 2006 indtil videre. Både Chevrolet/Daewoo, Hyundai og Kia kan konstatere, at de har mere end svært ved at fastholde den stigende salgskurve, som de har haft de seneste par år. Værst ser det ud for Kia, hvor markedsandelen er faldet fra 3,7 procent sidste år til 2,5 procent i år. Blandt vinderne er Fiat og Opel, der har fået fat i den lange ende og kapret kunder i forhold til tidligere. Også Renault går frem, ikke mindst takket være, at man kan sælge en Renault Clio til 110.000 kroner og spanske Seat har fået gang i salget af Leon, der er medvirkende til, at flere års nedtur ser ud til at være vendt til stigende salgskurver.