Biler

Bilsyn uden tidsbestilling er populært

Kunderne er vilde med ny ordning i Nørresundby

NØRRESUNDBY:Kom og få din bil synet uden at bestille tid først. Sådan lyder et nyt tilbud fra bilsynshallen Applus+ på Sundsholmen i Nørresundby. Et tiltag som kunderne straks har taget til sig. 84-årige Arne fra Nørresundby var i går forbi synshallen med sin ellers yderst veholdte Opel Corsa Swing fra 1995, som havde været til syn et par dage tidligere, men mekanikeren havde desværre overset noget med en bagfjeder, og derfor skulle vognen til syn igen. - Jeg kommer lige fra værkstedet, og det er vældig rart, at bilen kan komme til med det samme. Så er jeg fri for at vente på omsyn, siger Arne, der ikke vil have sit efternavn i avisen. Drive in-ordningen benyttes også flittigt af erhvervskunderne. For eksempel af Michael Larsen, der er indehaver af Skovvejs Auto i Nørresundby. Han var i går af sted med to ældre Opel'er - en Astra og en Kadett - der begge lige var solgt. - Den ene kunde ville gerne have bilen leveret i weekenden, men den skulle også undervognsbehandles, og så passer det fint, når vi kan komme til syn med det samme. Når folk har købt en bil, vil de gerne have den så hurtigt som muligt, og som mekaniker vil vi gerne havde bilen afleveret så hurtigt som muligt, så vi får pengene i kassen, siger Michael Larsen. Hos Applus+ er drive in-ordningen kommer for at blive, siger områdeleder Lars Haugaard Andersen, og han stiller i udsigt, at syn uden bestilling helt sikker også dukker op andre steder i landsdelen og over hele landet. Det startede som et forsøg i Nørresundby, og efterspørglsen er markant. - For 10 år siden bestilte vi alle tid på forhånd, når vi skulle til frisør, men sådan er det ikke i dag. Der kommer flere frisørforretninger, hvor man kan komme lige ind fra gaden af. Den samme tendens gør sig gældende hos os, og vi må følge med i kundernes behov og efterspørgsel, siger Lars Haugaard Andersen. Antal af drive in-syn svinger fra dag til dag, nogle dage kommer der 10-12 kunder. Andre dage op til 25. I praksis fungerer det på den måde, at bilisterne henvender sig i check in og må indstille sig på en kort ventetid. Hvis personalet kan se, at der kommer rigtig mange på samme gang, tilbyder de folk, at de kan køre et ærinde og komme tilbage til en bestemt tid lidt senere. Hvis det pludselig skulle vælte ind med drive in-kunder, er bemandingen i øvrigt gearet til, at man hurtigt kan øge bemandingen til at afvikle køen. - Men jeg tror slet ikke, at tidsbestillingen forsvinder. Der er stadig mange, som gerne vil være sikker på at få en bestemt tid en bestemt dato, og så indretter de sig efter det, siger Lars Hauggaard Andersen.