Biltest: Familieflytter fra VW

Volkswagen holder på det sikre med den nye Touran, som er blevet langt mere velkørende

VW Touran - en familieflytter med syv sæder

VW Touran - en familieflytter med syv sæder

BILER:De fleste mennesker bliver lidt rundere med alderen, både når vi taler om temperament og former.

Det samme gælder den nyestes generation af VW’s familieflytter, Touran. Den er ikke længere så kantet som en Ritter Sport, men er vokset og blevet mere praktisk, og så kører den mere personvognsagtig.

Det står klart efter et par dage i selskab med Touran i Holland, hvor VW har premiere på den nye model.

Vi kører topmodellen, Highline, med den 2,0-liters dieselmotor på 150 hk, der lander på godt 450.000 kr. eller en beskatningsværdi ved erhvervsleasing på 383.000 kr.

Det er nemlig i høj grad firmafolket, der har aftaget den gamle model. Ny basismodel bliver Trendline med den opgraderede 1,2-liters TSI-benzinmotor på 110 hk og syv sæder til lige under 300.000 kr.

Touran med potentiale

Den nye Touran har potentialet til at fortsætte succesen. Der er dømt mindre kassevogn og en komfortabel, nærmest kattepoteagtig fremfærd i en klasse, hvor mange af konkurrenterne er mere busagtige og tunge at danse med.

Det underspillede design med linjer så stramme som slipseknuden på en tysk bankmand dækker nemlig over en praktisk hverdagsbil til både landevej og storbyjungle.

Touran er dybest set en Golf Sports-van, VW’s ingeniører har trukket i på langs, så den lander på 4,53 meter i længden og 2,79 meters akselafstand. Det er 11 cm mere mellem hjulene end den gamle Touran med rødder fra 2003, og 15 cm længere end Golf Variant, den deler MQB-platform med.

Den ekstra plads mærker vi især på tredje sæderække, som nu er standard på alle Touran, og hvor der er lidt mere plads til ben og frisure, så en langlemmet teenager eller mindre voksen sagtens kan sidde uden at bøje ben eller hovedet andægtigt.

Sæderne her er dog stadig hårde som et bræt og uden støtte. Hvis pladsen skal rumme en granvoksen, skal du op i Sharan, som er en klasse større, og en regulær syv personers bil. Men Touran er blevet klart mere anvendelig.

Praktisk agterude

Det gælder også anden sæderække, som kan forskydes længere tilbage, mens adgangen til sæderne agterude klares med et let greb i sæderyggen. Ryglænene kan alle klappes ned til én bund så flad som en hollandsk pandekage. Med alle fem bagsæder i brug er der plads til 137 liters bagage, hvilket er 16 liter mere end i forgængeren. Vi savner dog en skydedør som i Sharan og Ford Grand C-Max, som gør det lettere at komme til sidste sæderække.

Bag rattet har vi udsigt til et nyt instrumentbord med elementer fra Golf og Passat og en fed finish, der opleves lige så høj. Her sætter VW fortsat klassestandard. Det er lidt kedeligt, men funktionelt. Her er en klar personvognsfornemmelse frem for den mere kassevognsagtige af slagsen i forgængeren. Lige fra kontakter, der klikker dæmpet og fast, over et gearskifte, som glider præcist i hak, til en dieselmotor, der hvisker, som var den pakket i ind vat. Momentet på de 340 Nm leveres silkeblødt og flydende. Den 150 hk diesel klarer for øvrigt pæne 22,7 km/l.

På vejen er Touran’en letkørt som en stor Golf, hvor udsynet gennem de store glasflader er godt. Vi ligger stabilt, mens styretøjet er til den mere komfortable side, men kan reagere skarpt i pressede situationer. Touran giver dog ikke samme præcise fornemmelse med vejen som Ford C-Max, der er den mest køreglade mpv i klassen.

Nyt sikkerhedsudstyr

Undervognen, der blødt sluger ujævnheder, snyder dog lidt. Testbilerne har alle adaptiv undervogn til 20.000 kr., der indstiller sig efter kørestil og underlag. Den mere enkle standardundervogn kan vi først afprøve senere.

Standard er nu sikkerhedsudstyr som Multikollissionsbremse, træthedsregistrering, automatisk nødbremse og multimediesystem med 6,5-tommers farveskærm.

Fra mellemniveauet, Comfortline, er trezonet klimaanlæg med ”Pure Air”, som er et filter, der fjerner allergifremkaldende stoffer, standard.

Som ekstraudstyr disker VW op med hjælpesystemer for kørsel i kø og trailer-hjælp, vejskilteaflæsning, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent med advarsel for blinde vinkler samt sideassistent, der kan dreje bilen ved risiko for sammenstød under motorvejsoverhaling.

Også full LED-forlygter, elektrisk fodbetjent bagklap samt samtale-funktion og video- eller billedforbindelse til tredje sæderække er nyt.

Lige som VW Sportsvan og BMW 2-serie Sports Tourer minder om hinanden, gælder det også den nye Touran og BMW 2-serie Grand Tourer. Men også den faceliftede Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Toyota Verso og Citroën Grand Picasso bejler til de samme købere, og en ny Renault Grand Scenic er på vej.

Vi ser frem til at lade nogle af rumskibene krydse klinger, når den nye Touran lander herhjemme til oktober.

Avisen var inviteret til Amsterdam af VW.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.