Biltest: Markedets sjoveste

Skarpt design, skarpe køreegenskaber og lækker motor i BMW’s 2-serie cabriolet

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Vindafviseren er standard, men skal turen være behagelig skal toppen på ved hastigheder over 90 km/t.

HELE LANDET: Skarptsleben som få og med harmoni fra alle vinkler tager BMW’s 2-cabrio prisen som flotteste cabriolet i mini-klassen dette forår.

Lidt af en bedrift, for små åbne er svære at få til at se godt ud. I modsætning til den større 4-serie cabriolet, der har stålfoldetag, er 2-serien også med klassisk stoftag.

Det har flere fordele. Blandt andet er stof lettere og billigere end metal, så vægten bliver holdt i ave. Og så kan det være praktisk, da et stykke stof ikke fylder nær så meget som en sammenfoldet metaltag i bagagerummet. Og så er der noget særligt over at køre cabriolet med kaleche: Når det regner, er det som at sidde i et lille telt og selv på længere afstand er det let at se, at det er en åben vogn

BMW 2-serie cabriolet er en værdig afløser for 1-cabriolet, og den tilføjer en udpræget sportslig tone. Ikke kun i designet, hvor den lidt nuttede og buttede 1-serie cabrio var lidt en damernes ven forstået på den flinke måde.

Mere stivhed

Her er 2’eren skarp, og mere i tråd med resten af BMW-programmet, der i 2-serien omfatter coupé og de nye mpv-modeller kaldet Active Tourer, og Gran Tourer, som dog begge har forhjulstræk.

For at styrke opførslen på vejen er 2-cabriolet noget mere stiv i opbygningen end 1-serien var.

Det gør underværker, for hvor 1’eren kunne virke lidt slatten over skarpe huller, ja så hamrer 2’eren hen over uden, at der er rystelser at mærke.

Vi kører 228i på lave 18’’ hjul, men komforten er i behold, og uanset, hvad vi byder bilen, er det ikke til at hente selv den mindste raslelyd ud af undervognen eller samlinger.

Det er imponerende, og i direkte sammenligning med Audi A3, så virker bilen med de fire ringe som en overkogt kartoffel.

Der er med andre ord masser af komfort til afslappet kørsel i undervognen, men uden at det er gået ud over skarpheden, selv om en 2-serie aldrig bliver rendyrket sport. De store hjul med lave dæksider pynter, og når det gælder BMW, kan undervognen bære hjulmonteringen. BMW 228i Cabriolet bliver aldrig stødende over hullet asfalt.

Blød power

Testbilen med 245 hk har det bedst i comfort-opsætningen af motor/gearkasse. Her er den tyst på grænsen til at være uhørlig ved blød speederfod, og gearkassen skifter meget tidligt op.

Det passer bilen godt, mens spareprogrammet, ECO-Pro, gør, at motoren opleves som lige det svageste i forhold til speederstillingen. Hvis du omvendt flytter bilen over i sportmode, leverer motoren det fedeste soundtrack fra den ellers firecylindrede maskine.

De 245 turboheste rækker naturligvis til heftige præstationer, hvis du sparker til den, men bilen opfordrer ikke ligefrem til det, så kan du nøjes med 184 hk er der 90.000 kr. at spare i runde tal ved at vælge en 220i. BMW 2-serie cabriolet kommer i øvrigt som 220d med 190 diesel-hk samt 220i, 228i og M235i med henholdsvis 184, 245 og 326 hk.

Lidt turbulens

Vindafviser er standard, og den bør sidde på konstant, for det er for BMW som for alle andre konstruktører svært at få vinden til at slippe bilen, uden at der opstår turbulens omkring hovedet på passagererne.

Det medfører, at hastigheder over 90-100 km/t i den grad indbyder til, at man slår toppen op.

Uden vindafviser skal man ikke meget over 70 km/t., før det stormer så meget om ørerne, at det ikke er behageligt.

Toppen kan heldigvis betjenes op til i hvert fald 50 km/t, så i byen er det let at holde trafikrytmen, samtidig med at man tager taget på, når man nærmer sig en ringvej eller andet, og det klares på 20 sekunder ved en fart på op til 50 km/t.

Flottenhejmere kan tilkøbe varmeafvisende læder, som ikke så nemt optager solens stråler. Blæser det kraftigt, har den automatiske kaleche dog svært ved at lukke under kørsel i modvind.

Bagsædet er en bagatel

Bagsædet er nærmest ikke eksisterende, men har man små børn, går det an at hente is en søndag eftermiddag, men ellers vil de fleste ejere nok foretrække at benytte bagsædet som ekstra bagageplads, idet bagsædet kan fældes frem. Dermed er der en pæn åbning til selve bagagerummet og dermed plads til lidt sportsudstyr.

Selve bagagerummet er i sagens natur stærkt begrænset, for BMW’s fokus har været at designe en elegant bil med en flad bagende.

Derfor er åbningen til bagagerummet smal, men det tilgiver man designerne, for ikke mindst skråt bagfra er bilen uhyre vellykket.

Selve bagagerummet kaperer 335 liter med taget oppe og 280, når kluden er nede.

Brugeranmeldelser


Anmeld anmeldelsen

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld anmeldelsen

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.