Biltest: Toledo - i en klasse for sig

Seats familiebil byder på uhørt stor rummelighed i forhold til pris

Jens Sønderup
Seat Toledo fås i tre forskellige udstyrsniveauer til priser fra 144.900 kr. og motorudvalget omfatter både benzin og diesel.
Biler 24. april 2016 15:17

BILER: Hvor skal man egentlig placere Seat Toledo? Det oplagte svar er: ”I en klasse for sig”. Bortset fra koncernfætteren Skoda Rapid er der ingen direkte konkurrenter.

Tager man udgangspunkt i det mest nærliggende, prisen, ja, så ender man i miniklassens midterfelt - dem med en del udstyr og fornuftig motorisering men uden at være topmodel.

Men Toledo er større end miniklassens modeller. Sammenligner man med deres rummelighed, tordner Toledo forbi.

Den byder på meget mere plads. God benplads i bagsædet til et par voksne og bagude et stationcarstort bagagerum et par hundrede liter større end selv de største bagagerum i miniklassen (biler som Opel Corsa, Ford Fiesta og Peugeot 208). Hele 550 liter lyder Toledo-bagagerummets kapacitet på.

Hatchback med sedan-look

Så også her skiller den spanske bil sig ud, hvilket den også gør på formen. Den ligner en sedan men er en hatchback med stor, tophængslet bagklap. Så ligeledes på dette punkt er Toledo i en klasse for sig - bortset altså fra dens lighed med sin tjekkiske fætter.

Om mikset sedan look/hatchback-opbygning så er designmæssigt vellykket, ja, det må nok betegnes som en smagssag. Personligt er jeg ikke så begejstret for det som for selve bilen.

Den blev jeg nemlig under testen glad for - ikke mindst fordi testeksemplaret var udstyret med Seat-ejer VW’s syv trins DSG- automatgearkasse (en stor behagelighed)samt med en af Toledo-seriens mest vellykkede motorer, en 125 hk turbobenzin på 125 hk og et moment på 200 Nm.

Maskinen leverer flot kraftoverskud og opleves livlig og spurtstærk. Topfarten er opgivet til 208 km/t og den sprinter fra 0 til 100 km/t på 9,0 sekunder.

Benzinforbruget ved blandet kørsel opgiver Seat til 20,8 km/l, og under testen præsterede den et snit på fine 18,9 km/l.

Uden temperament

Køreegenskaberne høster knap samme fine karakter - de er godkendt men ikke helt så gode som ventet. Seat har nemlig i reklamer ofte fremhævet, at deres biler har fyrigt, spansk temperament udmøntet i spændstige køreegenskaber.

Det har Toledo ikke. Den kører tilforladeligt men ikke lige frem inspirerende, som Seat gerne bryster sig af.

Veludstyret

Men måtte man ønske lidt mere af bilen i denne disciplin, vil jeg da foreslå lige endnu en gang at kigge på de meget fornuftige priser og bilens helt store force: Rummeligheden. Så tilgiver man snildt manglen på spændstige køreegenskaber.

Og nævnes bør da også, at Toledo-serien har et flot udstyrsniveau i forhold til, hvad den koster.

Testbilen var med det såkaldte Style-niveau - det øverste af slagsen hvilket bl. a. vil sige fartpilot, klimaanlæg, rudehejs for og bag, elspejle med varme, fartpilot og læderrat. Plus altså VW-koncernens velkendte DSG-automatgear.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...