Bjerggeden

Fiat Panda Climbing understregede sig navn ved at klatre op af de stejleste vægge.

Fiat Panda Climbing understregede sig navn ved at klatre op af de stejleste vægge.

Mens de store SUV biler holdt på den stejle og våde bakke med spindende hjul og bare pløjede sig længere og længere ned i mudderet, smuttede den lille Fiat Panda 4X4 udenom som salige Allan Simonsen på måljagt. Og som det var med den gamle målkonge, sådan er det også med Panda 4X4. En lille og vågen er nu langt bedre end en stor og doven. Kombinationen af begrænset vægt, tre centimeter højere frihøjde end standard Pandaen og en kort akselafstand gør den lille Fiat til en drøm at køre i barskt terræn. Vel har den hverken reduktionsgear eller differentialespær, som de store firehjulstrækkere, men det opvejes af dens atletiske evner. Og selv den lille 1,2 liters motor klarede sig overmåde flot i terrænet. Til gengæld er fornøjelsen begrænset på asfalt, hvor komforten er ringe og motorkraften utilstrækkelig. Jo, Panda 4X4 lever fuldt ud op til sin modelbetegnelse - Climbing. Det eneste, der ikke klatrer højt op, er prisen. 175.037 kroner er alt man må slippe for den kapable klatrer.