EMNER

Blå italiensk elegance i IC4 togene fra næste år

Kortere rejsetid, bedre plads og mere komfort

ÅRHUS:De stadig flere togrejsende mellem landsdelene får i løbet af de kommende år endnu bedre rejsefaciliteter i de nye blå-grå italienskproducerede IC4 tog, der skal afløse de gammelkendte grå-hvide IC3 tog. IC4 togene er det første, større led i DSB's plan "Gode tog til alle". Der bliver kortere rejsetid, der bliver mere plads og generelt bedre komfort i de nye italienskudviklede tog, der også er mere energivenlige end de velkendte danskbyggede tog. DSB præsenterede fredag det første af i alt 83 IC4 togsæt, som skal indsættes på de vigtigste togstrækninger i perioden 2004-06. Det første togsæt færdigmonteres i Århus i denne tid, og i begyndelsen af 2004 venter DSB at indlede intense test-, indkørings- og uddannelsesprogrammer. Den fysiske testkørsel vil foregå på strækningen mellem Tinglev og Vojens i Sønderjylland. Teknikchef Jeppe Juul Lauridsen fra DSB siger, at det endnu ikke er besluttet, hvornår IC4 kommer på skinner til de mange togrejsende. - Indsættelsen forventes at ske løbende og under speciel overvågning på en strækning nær værkstedet og specialisterne i Århus fra anden halvdel af 2004 og på lyntogsafgange mellem København og Jylland fra årsskiftet 2004-05, siger Jeppe Juul Lauridsen. Den italienske togfabrik Ansaldobreda med tre produktionssteder i Italien hører i størrelse til i mellemklassen af europæiske togproducenter. Fabrikken har erfaring med levering af tog til både lokaltrafik og højhastighedstog, og i ordren til DSB har fabrikken tilstræbt sig på at sammenkæde de hidtidige erfaringer og tilpasse dem til Danmark: Et hurtigtog efter danske forhold og mentalitet. Designet er i mørkeblåt og gråt både udvendigt og indvendigt. Der er mere rummelighed end i de kendte IC3 tog, og enkeltsæderne i flot stramt tekstil har et præg af sportssæder - og er ikke ligefrem præget af sofa-tilbagelænet hvile. Togets udformning er en mellemting mellem de noget kantede IC3 tog uden for- og bagende og så de kendte strømlinede højhastighedstog længere sydpå i Europa. Nogen har sagt, at IC4 toget ikke er direkte maskulint, men har runde former - som en dame med hofter. DSB's moderniseringsplan omfatter også anskaffelse af en variant af IC4 togene, nemlig IC2 - i alt 23 togsæt, der skal indsættes på de mindre togstrækninger. De nye tog skal leveres i perioden 2004-06, og de ankommer alle til Danmark med skib. /ritzau/