Forskning

Blåbær booster hjernen

Snup en håndfuld blåbær til morgenmad og undgå træthed og manglende koncentration i eftermiddagstimerne.

Blåbær har sæson fra juli til sidst i september.

Blåbær har sæson fra juli til sidst i september.

Synes du også, at timerne om eftermidagen er de længste på arbejdet? Det er de timer, hvor det er specielt fristende at snuppe en chokoladebar mod trætheden. Men nu kan du blive de ekstra kalorier og trætheden kvit. Ny engelsk forskning viser nemlig, at blåbær har en stimulerende og opkvikkende effekt på hjernen, det skriver fpn.dk Bedre koncentration Et hold forskere fra Reading University har bedt en gruppe forsøgspersoner om at drikke en smoothie med blåbær til morgenmad. Herefter bliver forsøgspersonernes koncentration og hukommelse sammenlignet med personerne i en anden gruppe, som ikke har fået blårbær. Om eftermiddagen samme dag skulle begge grupper forsøgspersoner gennemgå en test. Resultatet var, at den gruppe personer, der har fået blåbær til morgenmad, klarer sig bedre i testen end personerne, som ikke havde fået blåbær: "Efter fem timer kunne vi se, at personerne i den gruppe, som ikke havde drukket en blåbær-smoothie, klarede sig 15-20 pct. dårligere i testen end den anden gruppe," siger Jeremy Spencer fra Reading University. Blåbær til morgenmad Tidligere studier har vist, at blåbær er sunde for helbredet, fordi de indeholder mange antioxidanter. Det er også antioxidanterne, der gør, at blodgennemstrømningen og iltningen i hjernen forbedres, mener forskerne fra Reading Universitet. Men hvis man vil mærke en effekt ved at spise blårbær, er det ikke nok med en håndfuld nu og da. Ifølge forskerne skal man spise en god håndfuld dagligt - for eksempel på morgenmaden, ifølge fpn.dk