Journalistik

Blæret voksenlegetøj hitter

Lækker elektronik og smarte dimser er højeste mode. Jo mere unikt, desto bedre

Jeppe Christensen mærker en kildren i maven, når han lægger sin nye smarte mobiltelefon fra sig på bordet, og alle kikker. Som chefredaktør på elektronikmagasinet T3 tilhører han den hastigt voksende kreds af såkaldte gadget-freaks - forbrugere på evig jagt efter det nyeste og smarteste grej. - En rigtig god gadget får det til at kilde lidt i maven. Sådan én må gerne ligge fremme på cafébordet, og hele omgangskredsen vil gerne se den og røre ved den. Så udstråler man noget godt, siger Jeppe Christensen. Det anonyme engelske ord "gadget" dækker over en aktuel megatrend: stadig flere mænd og kvinder bruger glad og gerne mange penge på elektronik og andet udstyr, der på én gang er nyt, funktionelt og lækkert design. Jeppe Christensen definerer gadgets som legetøj for voksne. Men legetøjet skal være mere end sjovt. Det skal også kunne noget nyt og se godt ud. En mobil skal ikke bare kunne ringe op og sende en sms. Den skal også have smart design og nye funktioner. - En god gadget underholder dig eller sætter dig i stand til at kommunikere. Men samtidig skal den se godt ud. Bærbart udstyr er blevet mode. Det udstyr du har, siger noget væsentligt om dig. Mobilen du hiver op af tasken signalerer noget lige så vigtigt som tøjet og dine briller, siger T3's chefredaktør. Etui med rubiner At gadgets boomer netop nu tilskriver han, at teknologien gør det muligt at producere mobiler, fladskærms-tv, musikafspillere og kameraer til priser, som folk kan betale. Derfor er kunderne blevet mere kræsne. At designet er hamrende vigtigt, vurderer også en anden gadget-freak, Peter Engels Ryming, chefredaktør på magasinet Gear, der ligeledes skriver om forbrugerelektronik. - At hive en gammel Nokia-model frem er ikke hot. Er mobilen derimod Motorolas nye Razr V3 sender man nogle helt andre og federe signaler. Gadgets skal have stor brugsværdi, men det har også en vigtig signalværdi at eje de nyeste og smarteste gadgets, siger Peter Engels Ryming. Elektronikfirmaerne har for længst luret, at design er stadig mere afgørende for succes. Derfor bestilte Sony modehuset Gucci og en stribe førende designere til at designe udstyr til den nye bærebare playstation PSP, der netop er lanceret herhjemme, og som i øjeblikket rives ned af hylderne. Man kan også købe modedesignede mobiler og etuier og andet mobiltilbehør, dekoreret med pels, rubiner eller prydet med de store modehuse logoer. Et nyt etui til mobilen eller iPod'en fra en kendt modeskaber kan let løbe op i et par tusinde kroner, men det er en del gadget-freaks parate til at ofre for det rette design. Festens midtpunkt Computerfirmaet Apple oplever i øjeblikket også kanonfremgang, og det skyldes, at selskabets produkter er lækkert designede, vurderer Gear's chefredaktør. Men lækkert design er heller ikke tilstrækkeligt for inkarnerede gadget-freaks. En gadget skal helst også være unik: - De senere år har det været smart at vise sig med en iPod. I dag har alle sådan én, og så er den mindre hip, siger Peter Engels Ryming. Også gadget-butikken Gadgets.dk oplever, at forbrugerne i stigende grad går efter det unikke, fortæller stifteren Hans Joensen: - Folk vil gerne signalere noget individuelt. Efter en generation, hvor alt blev købt i Bilka, er det blevet trendy at skille sig ud. En ung fyr føler sig som festens midtpunkt, hvis han dukker op med en ny smart gadget, som ingen andre har, siger han. Gadgets.dk er Danmarks første internet-gadgetbutik. Siden starten for tre år siden har Hans Joensen også etableret fysiske butikker i København, Århus og Ålborg, og der er åbnet søster-netbutikker i Norge og Finland. Her handles med ny smart elektronik men også med sjove og småskøre apparater og dimser. Hans Joensen definerer gadgets som "ting, der kan noget". En ny gadget i sortimentet, som han venter sig meget af, er små levende planter i plastichylster, som kan hægtes på mobiltelefonen. Også for piger Gadgets.dk har også for nylig åbnet en særlig netbutik henvendt mod piger og kvinder - en voksende målgruppe, når det gælder gadgets. - Vi henvender os til drengerøve i alle aldre, og de fleste kunder er da også mænd mellem 15 og 35 år. Mænd er ligeglade med, om en gadget er komplet unyttig, bare den er sjov. Kvinderne er mere snusfornuftige, men stadig flere kvinder får øjnene op for gadgets, siger Hans Joensen. Magasinerne Gear og T3 melder også om hastigt voksende interesse blandt kvinderne. En vigtig forklaring er det stigende fokus på design og mode, vurderer de to blades chefredaktører. T3 har tidligere været "mandeblade" med letpåklædte damer på forsiden, men det "look" er droppet, og andelen af kvindelige læsere er steget kraftigt. - Forbrugerelektronik er ikke længere indviklet at betjene, og det appellerer også til kvinder, at et fladskærms-tv ser pænt ud i stuen, og at mobilen og mp3-afspilleren har godt design og lækkert tilbehør, siger 3T's chefredaktør. Gadget-proffernes top fem lige nu Jeppe Christensen, chefredaktør magasinet T3: 1. PSP. (Sonys nye bærbare playstation har banebrydende funktioner, designet er superflot) 2. iPod Nano (ufatteligt tynd udgave af den populære musikafspiller) 3. Sonys digitalkamera DSC-T7 (tyndt og rummer alligevel optisk zoom og alverdens finesser) 4. Moto Razr V3 i sort (mobil med design og kvalitet, der gør dig paf. Sort er den nye hotte farve) 5. Sony Ericsson W800i (mobil med mp3-spiller og vovet design. Den orange farve er fræk) Peter Engels Ryming, chefredaktør for magasinet Gear: 1. PSP (Sonys bærbare playstation topper uden diskussion. Den er så hot) 2. Moto Razr V3 (ultratynd og fantastisk mobiltelefon) 3. Apple Mac Mini (lillebitte veldesignet computer til musik, fotografier og film) 4. Zen Micro (fed mp3-afspiller fra Creative) 5. Sony Ericsson W800i (første kombinerede mobil og walkman) Stifter af Gadgets.dk Hans Joensen: 1. Kæleplante (levende plante i plastrør til mobilen, de bliver et megahit) 2. Binært ur (de færreste kan se, hvad klokken er på sådan et ur, men man er noget særligt) 3. Stødting. (sjovt legetøj for drengerøve) 4. Højtalere til iPod (så flere kan høre musikken) 5. Robothund (den første udgave var det største gavehit hos gadgets.dk sidste år)