Blandet stjerneregn

Fem stjerner i crashtest til Peugeot 308 og Fiat 500 - kun fire til Twingo

Christian Schacht
Fiat 500 er ikke kun en lil­le, nut­tet bil­mo­del. Det er også en sik­ker bil, der net­op har fået fem ud af fem stjer­ner i Euro NCAPs crash­test.
Biler 2. september 2007 06:00

Tre biler har været til en voldsom eksamen, da Euro NCAP kørte dem mod muren med 64 km/t og blot 40 procent af fronten. To biler giver sig ikke en tomme, men den tredje ikke er god nok til at yde tilstrækkeligt beskyttelse af fører og sidemand. Fiat 500, som er på markedet omkring årsskiftet, får fem stjerner. Det samme gør den nye familiebil, Peugeot 308, mens Renault Twingo, som først er i landet til foråret, skuffende må nøjes med fire stjerner. Normalt er det ellers altid Renault, der kan glæde sig over femstjernet stjerneregn fra Euro NCAP, mens Fiat plejer at frygte mødet med muren. Flot af Fiat Men ikke denne gang, hvor den lille charmetrold, 500, får fine anmærkninger i karakterbogen. Først og fremmest krøller fronten sammen, nøjagtig som ingeniørerne har beregnet, mens airbags og selestrammere tager så blidt imod passagererne som muligt. Kabinen forblev stabil og for at beskytte det udsatte område omkring benene, har Fiat forsynet bilen med knæairbag, der beskytter også personer, der ikke lige netop har testdukkens størrelse. Desuden har Fiat sikret, at der ikke er farlige områder under instrumentpanelet. Det glæder FDMs sikkerhedsekspert, Leif Nielsen, der stadigvæk kan huske, at Fiat snød og savede de farlige metaldele bort på testbilerne, da Multipla blev testet for år tilbage. Sådan er det ikke mere. Bedre end Punto I alt blev det til 35 point, hvilket er et imponerende resultat og endnu bedre end Fiat Grande Puntos 33 point i 2005. For danske Fiat 500 købere er det også en ekstra belønning, da de fem stjerner udløser et kontant bidrag fra Staten på 3600 kroner - den nye Euro NCAP præmiering, der netop er blevet indført. Skuffende Twingo Værre ser det ud for Renault Twingo. Fire stjerner er ikke engang gennemsnitligt i 2007 for en helt ny supermini. Og FDM finder det mærkværdigt, at man ikke satser på højere sikkerhed. Mindre overraskende er frontaltestens afsløring af, at forsædepassagererne risikerer skader på benene, når knæene møder den usædvanligt hårde og kantede plastic i Twingos kabine. Markedshensyn - Da Renault jo udmærket godt ved, hvordan man bygger en sikker bil, afslører testen af Twingo, at Renault har ladet hensynet til de sydlige og østlige markeder tælle mere end krav om høj sikkerhed, siger Leif Nielsen. Formentlig har Renault allerede i konstruktionsfasen været vidende om Twingos manglende kvalitet og dermed på forhånd afskrevet muligheden for fem stjerner til fordel for en billig løsning, fortæller Leif Nielsen. Kabinen forblev ganske vist stabil under testen, men hårde strukturer i instrumentpanelet medfører en øget risiko for benskader. Og en sammenligning med den hidtidige Twingo er en ringe trøst, da den var uhørt ringe med kun tre stjerner i 2003. Gennemsnitlig For Peugeot må det være en bet, at koreanske Kia Ceed får ligeså mange stjerner og næsten lige så mange point som den spritny 308. Egentlig klarer den sig rigtigt godt, men formår alligevel ikke rigtigt at imponere, da selestrammere og airbags mangler det sidste i at fungere helt optimalt i crashtesten. Til gengæld roser Euro NCAP bilen for dens yderst hårdføre kabine og knæairbaggen, der forhindrer læsioner af førerens ben

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...