Bliv hurtigere mæt

At afbalancere smagen i dine fødevarer vil ikke blot gøre dig hurtigere mæt, men også gøre dig i stand til at udrette sande mesterværker i dit eget køkken.

Ifølge tal fra danskernes sundhedsprofil er singler langt mere udsatte for livsstilssygdomme end samlevende personer. Det skriver politiken.dk. Arkivfoto

Ifølge tal fra danskernes sundhedsprofil er singler langt mere udsatte for livsstilssygdomme end samlevende personer. Det skriver politiken.dk. Arkivfoto

Smagselementerne er universelle og indgår i alle madtraditioner, der arbejder med at bringe balance i supper, saucer, dips, dressinger osv. Chilli og umami ud over sødt, surt og bittert er der de to lidt "ikke-kategoriserede" smagselementer: stærkt (f.eks. chili, som man hidtil har antaget er en smertereaktion snarere end en smag) og umami som ikke i sig selv er en smag, men nærmere et slags skjult element der får andre smagselementer til at smage kraftigere. Umami er den smag man sidder tilbage med, når man ikke lige kan definere hvad det smagte af. Kraftig umamismag findes i så forskellige produkter som parmesanost, modne tomater, vanilje, velhængt kød, fisk og skaldyr, fishsauce og svampe. Alle elementerne påvirker hinanden og patriarken i familien er: fedt Det søde Fødevarer der kan give sødmens frydefulde, bløde smag er frisk og tørret frugt, soltørrede tomater, honning, melasse, vanilje, kanel og kardemomme. Salt og andet godt fra havet Salt giver andre fødevarer dybde og er i rette mængder vigtige for vores sundhed Brug havsalt, tamari, miso og havets grøntsager tang og alger. Velsmagende bittert Bitter er langtfra ensbetydende med vrængende ansigtsudtryk og kan faktisk igangsætte mavens produktion af nyttige fordøjelsesenzymer. Mange salater er bitre f.eks. det smagfulde romainesalat, men også frisk grønkål, mælkebøtte, muskatnød, spidskommen og forskellige aromatiske urter Stærke fødevarer giver lidt drama og intensitet i maden, tilsæt lidt chili, ingefær, hvidløg, sennep, eller løg men pas på, de forskellige ingredienser påvirker og forstærker hinanden og kan i værste tilfælde gøre et måltid uspiseligt, men i de fleste tilfælde give et varmende og uforglemmeligt måltid. Husk fedtet Fedt løfter og emulgerer de andre smagselementer, fører dem sammen i en fin harmoni og beroligere alle. Hav altid en koldpresset olie i køleskabet og brug avokado, kokosmælk, nødder og nøddeolier i madlavningen. Den helt simple startkit til dit smagfulde køkken En god koldpresset olivenolie. Hav altid et par friske økologiske citroner (brug både saft og fintrevet skal, gerne rørt sammen). En god, stærk sennep. En ren vaniljepulver. En god salt og peber. Ingredienserne kan blandes sammen efter smag og behag til en forryende salatdressing eller du kan tilsætte forskellige friske urter (basilikum, timian, rosmarin m.fl.). Du kan også bruge dem enkeltvis. F.eks. er et drys ren vanilje godt til både rødbedesalat, frugtsalat og i grønsagssuppen.