Bøde for vildledning

Sager om vildledende markedsføring får nu en række producenter af såkaldte sunde olier til at ændre deres reklamemateriale. Forbrugerrådet anmeldte i efteråret en række producenter til myndighederne for at skrive lidt for positivt om deres varer uden at kunne dokumentere, at olierne rent faktisk har en effekt på helbredet. Der er nu truffet afgørelse i syv af sagerne. Tre producenter har selv rettet op på deres reklamemateriale, tre andre har fået indskærpelser om at ændre deres markedsføring, mens virksomheden Natur-Drogeriet har fået en bøde på 15.000 kroner for at skrive for uspecifikt om deres Borago Hjulkroneolie. - Afgørelserne bekræfter, at der er massive problemer med markedsføringen af helseolierne. Som forbruger kan man ikke stole på de påstande, virksomhederne smykker deres varer med. Mange af produkternes anprisninger er hverken godkendte eller dokumenterede, siger kampagnekoordinator i Forbrugerrådet Sofie Krogh Holm.