Ulykker

Børn og bevægelse

Vores normale udvikling som børn er også afhængig af, at vi bevæger os meget og varieret

Vi mennesker er skabt til at kunne overleve og klare os godt. Det kræver, at vi kan bevæge os hurtigt og varieret, og at vi kan holde ud. I tusinder af år har jagt og krig været mandens bekæftigelse, mens kvinden har taget sig af det hjemlige, indsamlingen af føde og efterhånden også agerbruget. Det er først i nyeste tid, at vi er blevet så stillesiddende og har fået ensidigt belastende rutinearbejde. Vores krop er slet ikke designet til at sidde så meget. Vores normale udvikling som børn er også afhængig af, at vi bevæger os meget og varieret. Gør vi det ikke, får vi ikke udviklet vores krop til et stærkt, smidigt og brugbart instrument til at skaffe os et godt liv med. Vi får heller ikke udviklet vores hjerne ordentligt. Hver eneste bevægelse stimulerer vores hjernefunktion, især når vi bevæger os på en varieret måde. Det er derfor at spænde ben for vores børns gode og naturlige udvikling, hvis vi ikke holder dem i gang legemligt helt fra fødslen. Spædbørn og gymnastik Nyfødte spræller, når de bliver stimuleret ved berøring, og når man snakker med dem. Jo større børnene bliver, jo mere reagerer de. Det er en glæde at snakke med små børn, der er levende optaget af, hvad der foregår i deres omgivelser. Selvom det er et andet sprog uden ord, man benytter i kommunikationen med spædbørn, så forstår de det og giver så meget tilbage af livskraft og livsglæde. Børn, der aldrig bliver rørt ved og tumlet med, bliver dårligere til at bruge både deres krop og deres hjerne. Det samme gælder dyrebørn, der elsker at tumle rundt med hinanden og småslås. Børn skal have plads til at bruge deres krop så meget som muligt. Derfor må de ikke spændes fast ret længe ad gangen, fx i en børnestol. De gammeldags kravlegårde med tremmer og alt muligt hængt op er gode til at stimulere børnenes nysgerrighed og lyst til at bevæge sig. Gangstole er heller ikke gode, da de hæmmer børns frie bevægelse af kroppen. Så må de langt hellere kravle. De kommer så også til at gå bedre, når den tid kommer. Vuggestuer og børnehaver De lidt større børn elsker at kunne rende, klatre og tumle frit omkring. Derfor er det vigtigt, at de har mange ting omkring sig, som de kan bruge i deres kropslige udfoldelser. Børn, der "er så gode og sidder pænt og leger" er ikke normale børn, men børn hvis udvikling er i fare. Der skal være drøn på, og der skal være nok voksne, der kan holde dem i gang og være med til at sikre, at de ikke kommer alvorligt til skade under legen. Heldigvis er der helt givet en højere magt, der våger over børnene, så de ustraffet klarer det mest utrolige. Ellers ville vi helt sikkert se mange flere alvorlige ulykker. Men skal man helt undgå ulykker, vil det være en unaturlig og usund spændetrøje for børns normale udvikling. Børn lærer af det, der går galt, og gennem legen lærer de, som den store pædagog Jean Piaget sagde, at beherske verden. Legen er i det hele taget en meget sund beskæftigelse for både børn og voksne. Vi har alle brug for at anvende både krop og fantasi på sjove og livsglade måder. Voksne, der ikke længere gider lege, er børn, der er blevet syge. De er under alle omstændigheder kedelige. Leg er en fremragende måde at være sammen på og hjælper til at skabe et godt forhold mellem børn, deres forældre og bedsteforældre livet igennem. Leg og læring Børn har som udgangspunkt ikke godt af at sidde stille så meget, som de er nødt til i skolen. Det er unaturligt for dem og kan bringe deres legemlige og intellektuelle udvikling i fare. Kroppen udvikles ikke ordentligt, når man sidder så meget stille. Musklerne bliver slappe og tynde, de bliver hurtigere udtrættet, og knoglerne udvikler sig heller ikke ordentligt. Drikker børn og unge cola eller andre sodavander, der alle indeholder meget fosfor, vil det også skade udviklingen af knoglerne og fremme fedme. Piger, der drikker meget cola, har fire gange så stor risiko for knoglebrud som piger, der ikke drikker cola. En trediedel af alle teenagere har kalkmangel i deres knogler. Knogler skal også belastes, hvis de skal blive stærke. Det er svært at lære noget og koncentrere sig, hvis man ikke bruger kroppen meget. Der er alt for lidt gymnastik og anden kropsbrug i skolen, og det er langt fra alle, der bevæger sig ret meget i fritiden. Det er også svært at sidde stille i en hel time, især for drenge. Det er også vist, at unge, der skal til eksamen, læser meget mere koncentreret og husker bedre, når de løber eller driver anden sport mellem læseperioderne i dagens løb. Rent neurofysiologisk ved man, at enhver bevægelse stimulerer hjernen. Det er derfor i modstrid med al viden og fornuft, at man i årenes løb har skåret ned på gymnastik, andre legemsøvelser og boldspil i skoletiden. Men det er også forældrenes ansvar at sikre, at deres børn ikke sander til foran fjernsynet og computeren, når de er hjemme. Undersøgelser peger på, at de bruger op mod seks timer dagligt på elektroniske underholdningsinstrumenter. Militæret har også fornylig meldt ud, at der er alt for mange af nutidens unge, der er ubrugelige som soldater. De er for dumme, for tykke og i for dårlig legemlig form. Det er katastrofalt for både de unge selv og for samfundet. Mangel på megen og varieret brug af kroppen medfører også med tiden en betydelig risiko for en række livstruende og livsforkortende sygdomme. Risikoen for overvægt og fedme stiger alvorligt, med deraf følgende sygdomme som fx højt blodtryk, hjerte- og kredsløbslidelser, type 2 sukkersyge og kræft. Man observerer nu hos selv mindre børn fedtaflejringer i pulsårerne som forløber for åreforkalkning, og man ser nu type 2 diabetes, som man tidligere kaldte "gammelmandssukkersyge", helt ned til ti års alderen. Det er på høje tid, at der både fra samfundets og forældrenes side gøres en langt større indsats for at få børnene motiveret til anstrengende motion og for at give dem muligheder for at få denne motion på en spændende, varieret og udfordrende måde.