Børn skal lære ideer i skolen

Danske skolebørn skal være verdensmestre i at få ideer. Det er nødvendigt for, at Danmark kan klare sig i konkurrence med store nationer som Kina og Indien, der er på vej med millioner af veluddannede unge.

Det mener en række betydningsfulde politikere, forskere, skole- og erhvervsfolk, der efterlyser forandringer i den danske folkeskole. - Skolen skal have en decideret fornyelseskultur. Det er jo ikke længere nok, at eleverne bliver dygtige, siger undervisningsminister Bertel Haarder (V). Ifølge ministeren skal skolen i langt højere grad lære børnene at tænke nyt, at finde på og at få noget ud af deres ideer, så de kan komme frem til nye måder at producere på eller finde på nye oplevelser, som bliver en stor vare fremover. NORDJYSKE Medier sætter derfor på mandag 8. august kl.16 otte personer med stor betydning for den danske folkeskole ind i et klasselokale på Højene Skole i Hjørring. Her får de 24 timer til sammen at komme med en plan for at få skolen til at lære eleverne at blive bedre til at få ideer og udleve dem. - NORDJYSKE Mediers initiativ er ikke alene fremragende, det er også nødvendigt, siger Bertel Haarder. Også i erhvervslivet finder initiativet støtte. - Der er behov for det, I gør. Vi kan ikke leve af viden alene fremover, men skal kombinere kendt og ny viden på helt nye måder. Det skal børnene lære i skolen, siger John Lundsgaard, direktør i Spar Nord og formand for Innovationsrådet i Nordjylland. - Jeres projekt er det helt rigtige. Det er nu, skolerne skal omstille sig, for børnene skal fungere på en helt anden måde med deres hjerner, end vi voksne har gjort. De har f.eks. ikke så megen gavn af at kunne huske en masse, men skal i stedet meget gerne have et så indgående kendskab til et område, at de kan finde på nyt om det, siger prof. Howard Gardner, Harvard University, kendt som manden, der opfandt de syv forskellige intelligenser og som til efteråret udgiver en ny bog om netop fremtidens krav til børnenes hjerner. Også skolerne erkender, at det er tid til at ændre, hvad børnene skal lære. - Skolen skal forandre sig, så den passer til de krav, fremtiden stiller. Derfor må vi nu sætte mere fokus på ideer, siger Michael Harritslev, skoleleder på Højene Skole, der lægger klasselokale og skolebørn til idemageriet. Også forældrene skal tænke sig mere om, mener blandt andre Gurli Højen, mor til Ida i den 3. klasse, der skal afprøve nogle af de otte deltageres ideer til en mere iderig skolegang. - Forældrene har et stort ansvar for, at børnene møder op og er parate til at lære noget og til at samarbejde med hinanden. Begge dele er jo nødvendige for, at de kan få ideer, siger Gurli Højen.