EMNER

Børn vælger selv julegaverne

Aldrig før har danske børn været så sikre på at få, hvad de ønsker sig, som i år.

- Julegaver er ikke længere noget, børn ønsker sig, det er noget, de bestiller, konstaterer Henrik Gjørup, dirirektør i TOP-TOY A/S, der ejer 220 BR og Toys’r’Us-butikker over hele Norden. Den udvikling har været i gang i flere år. Nu er det allerede, fra børnene er fem-seks år, at ønskeseddelen afløses af en ordreseddel. - Det kan være svært for måske især bedsteforældre at godtage, at gaver ikke længere er noget, man selv kan gå ud og købe til børnebørnene, men sådan er verden i dag - det er ikke noget, man kan klandre hver-ken børnene eller deres forældre, siger barndomshistoriker Ning de Coninck-Smith, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Alle har i dag så mange ting, at en ny ting ikke er noget særligt, med mindre det lige præcis er det, man gerne vil vise andre, at man har, så de kan se, hvem man er. Børnene lærer lynhurtigt, at det er sådan, samfundet hænger sammen og øver sig i det, ligesom deres bedsteforældre øvede sig i at være ligesom deres forældre. - Børn i dag leger lige så meget som før, bare med andre ting, fastslår Ning de Coninck-Smith. TOP-TOY sælger f.eks. også konstant mere og mere, i år lige over tre milliarder kroner. - Men dukker sælger vi nu kun til piger op til seks-syv år, mens drengene leger med f.eks. biler et par år længere, fortæller Henrik Gjørup. I stedet vil op mod en fjerdedel af børnegaverne i år have noget med en skærm at gøre, skønner han. - Og det er næsten ikke til for os voksne at se, hvad det egentlig er, og så er det måske bedre at følge børnenes ønsker, siger Henrik Gjørup. charlotte.roerth@nordjyske.dk