Børnefamiliens redning

Har man brug for mere plads, end en almindelig familiebil kan tilbyde, er en brugt Citroën Berlingo eller en Renault Kangoo et par gode muligheder

Det behøver ikke at være rasende dyrt at købe en bil, hvor der er plads til far, mor, børn og husdyr. Den absolut mest populære bil til pladskrævende familier, der ikke lige har råd til at bruge 500.000 kroner på en MPV med sejt udseende og skarpe køreegenskaber, er Citroëns Postmand Per bil - Berlingo. Bilen, der blev introduceret i 1996, er i dag kendt og elsket af mange børnefamilier, som aldrig behøver at tænke over, hvor meget bagage, ungerne slæber med. Bagagerummet på mere end 600 liter sluger det meste. En bil brygget efter samme opskrift er Renaults Kangoo, der kom på markedet i 1998 og som dengang var en efterspurgt bil - ikke mindst fordi den modsat de første par årgange af Citroën Berlingo havde en stor praktisk skydedør i højre side. Hysterisk pris I dag koster en ny Kangoo hysteriske 214.995 kroner for den billigste version og det er der ikke mange, der er villige til at hoste op med. Især fordi bilens dyder ikke er væsentligt anderledes end den tilsvarende Berlingo, der kun koster 179.000 kroner. Hvis man har behov for en Berlingo eller Kangoo, men der kun kan rystes 100.000 kroner ud af sparebøssen, kan det så lade sig gøre at få en god, brugt udgave? NordjyskeBiler tog ud i bil-landet for at finde svaret på, hvor meget børnecontainer, man får for 100.000 kroner, når der skal stå Berlingo eller Kangoo på bagklappen. Højt til loftet Mens der er et stort og varieret udvalg af Berlingo på markedet, så er der langt mellem de ledige brugte Kangoo. Årsagen er den simple, at der er solgt langt færre af dem. Vi fandt dog et eksemplar fra 1999 med 55.000 km på tælleren til 99.000 kroner. Kangoo kan i endnu mindre grad end Berlingo køre fra, at det oprindelig er en varevogn og på nogle punkter er det ikke så skidt endda. Den tophængte bagklap åbner højt og indvendig er der så højt til loftet, at selv en garder inklusiv bjørneskindshue sidder godt. Ud over et kæmpe bagagerum, hvor man kan sætte en barnevogn ind uden at skille den ad eller tage kassen af, er der fin plads til fem personer og der er tre-punkts seler på alle fem sæder. Men nakkestøtterne er så tarvelige, at man korser sig. Sæderne er i den bløde ende, hvilket er rart på kortere ture, men er man på langfart, støtter de ikke godt nok. Adstadig fremtoning Affjedringen er også blød og det passer fint til bilens adstadige fremtoning og til de 75 hk, som den lille 1.4 liters motor yder. Til bykørsel og på mindre ture er der fint overskud i motoren, men lægger man ruten forbi motorvejen, opdager man dens begrænsning - ikke mindst hvis man har tænkt sig at følge trafikken i yderste venstre spor. Samtidig giver bilens højde og proportioner en del vindstøj og den er heller ikke videre stabil i blæsevejr. Når nu bilen er udviklet som varevogn, kan det ikke overraske, at køreegenskaberne er varevognsagtige. Det betyder så til gengæld, at man både som passager og som fører har et formidabelt udsyn i bilen. Der er store ruder hele vejen rundt og det er dejligt, at ruderne bagi kan skydes helt til side, så ungerne på bagsædet rigtig kan nyde sommerens dufte. Populære Berlingo Mens der er et lille udbud af Kangoo, er der rigtig mange Berlingo'er til salg. Er man børnefamilie på udkig efter en Berlingo, skal man se efter 1999 modellerne og fremefter. De første årgange havde nemlig ikke den tophængslede bagklap, men i stedet en usmart todelt bagdør. Og derudover kom bilen kun som tredørs bil. Senere kom først muligheden for en- og i 1999 to skydedøre som ekstraudstyr og har man først prøvet det, ja så er det de ekstra penge værd. Vi fandt et eksemplar fra 1999 med omkring 115.000 km på tælleren til lige under 110.000 kroner. Berlingo er, helt som Kangoo, oprindeligt en varevogn, hvilket betyder et rigtig godt udsyn, men køreegenskaber, der er alt andet end spændende. 1.4 liters motoren føles mere tam end den, der sidder i Kangoo, men man tilpasser naturligvis kørestilen efter bilens formåen. Er man heldig, kan man finde en 1,8 version med 90 hk til næsten samme pris. Den passer perfekt til Berlingo. God bagageplads Som i Kangoo er der god plads til bagage, men fralægningspladsen var i vores udvalgte model ikke så imponerende. Gearskiftet var til gengæld mere præcist end det lidt slaskede, der fandtes i Kangoo, men det virkede unægtelig som om, koblingen trængte til en udskiftning og den blå farve på instrumentbordet var også gået af mode. Der var det diskrete grå i Kangoo mere tidløst. Det er også for dårligt, at bagruderne kun kan åbnes marginalt i biler med så store rudearealer, og når et airconditionanlæg koster 20.000 kroner at få eftermonteret, er det vigtigt, at man kan få ordentlig luftgennemstrømning - især på bagsæderne, hvor børnene opholder sig. Bortset fra det, var det ellers svært at finde noget at pege fingre af i Berlingo'en, der helt fortjent er blevet en udbredt bil. Kangoo eller Berlingo? Havde vi 100.000 kroner og skulle vælge mellem en brugt Berlingo og en Kangoo, ville valget af flere årsager falde ud til Berlingo'ens fordel. Først og fremmest er der et meget stort udbud af modellen og der er gjort mere ud af finishen i Berlingo'en, som i det hele taget virker mere gennemført. Det er da heller ikke nogen hemmelighed, at bilen som brugt har færre fejl og mangler, end tilfældet er med Kangoo, der især i de årgange, der nu er 5-6 år gamle, er kendt for at have flere elektroniske og mekaniske skavanker end en gennemsnitsbil. For både Kangoo og Berlingo gælder det dog, at man på sin jagt efter et brugt eksemplar skal være klar over, at det er biler, der har været brugt som familiens praktiske gris. Indtrækket, der hverken i Berlingo eller Kangoo er kendt for at være holdbart, er ofte plettet og slidt. Og selv nok så ihærdige klargøringsmænd formår ikke at fjerne sporene efter smeltede is, chokoladeknapper og Yankie Bars. Og hundehårene fra de tidligere ejeres langhårede følgesvende stikker trods en grundig støvsugning ofte op hist og her.