Fødevarer

Børnefamilier køber fødevarer på nettet

Distributionen kan være en hæmsko for internetbaseret mad - bl.a. grønt-sager.

Distributionen kan være en hæmsko for internetbaseret mad - bl.a. grønt-sager.

Det er stadig kun få danskere, der køber fødevarer over nettet. Mest fordi det koster for meget. Men det hjælper, hvis man husker på, at man samtidig køber tid og mentalt overskud. 20 procent af de danske husstande med tre eller flere personer har prøvet at købe fødevarer via internettet, viser en forbrugerundersøgelse, som Synovate har lavet for Landbrugsraadet. I husstande med færre end tre personer er det derimod kun omkring ti procent, der har prøvet det. - Det er mest børnefamilierne, der bruger internettet til at købe fødevarer. Via nettet kan de hurtigt og nemt få sunde råvarer, som det ellers ville koste meget tid at bringe hjem, forklarer cheføkonom i Landbrugsraadet Leif Nielsen til FoodCulture. Det er dog stadig forholdsvis sjældent, danskerne køber fødevarer over internettet. Kun omkring fem procent har brugt internettet som dagligvarebutik mere end otte gange det seneste år. - Distributionsomkostningerne gør det for dyrt at købe fødevarer over nettet. Firmaer som Aarstiderne og Skagenfoods forsøger sig med samlede kasser med blandede varer for at sænke omkostningerne, men som forbruger kan man så ikke vælge glaskål eller noget andet fra, hvis man ikke vil have det, konstaterer cheføkonomen. Leif Nielsen påpeger, at mad på internettet altid vil være dyrere end i supermarkedet på grund af distributionsomkostningerne. - Derfor skal man sælge noget andet samtidig med fødevarerne, og der er tid en væsentlig værdi, som især familierne gerne vil betale for, vurderer Leif Nielsen. Den vurdering er medstifter af retnemt.dk, Klaus Toft Nørgaard, helt enig i. - Vi betragter vores koncept som andengenerations internetmad, hvor man ikke kun får selve råvaren, men får ingredienser til sunde og varierede måltider komplet med alle råvarer og opskrift til. Det sparer vores kunder for turen i supermarkedet og for den mentale udfordring, det kan være at finde på varieret kost i hverdagen, forklarer Klaus Toft Nørgaard. Han rammer samtidig en pæl igennem den fordom, at det kun er københavnske børnefamilier, der gerne vil have mere tid til sig selv, der køber de kogeklare råvarer. - Vi leverer på Sjælland, Lolland og Falster, og selv om de fleste af vores kunder er børnefamilier i og omkring København, har vi også faste kunder, som er par med travlt i karrieren, ældre, der gerne vil spise mere varieret, eller folk der bor langt fra deres arbejdsplads og ikke har så meget tid til indkøb, forklarer Klaus Toft Nørgaard. Han tilføjer dog, at distributionen kan være en hæmsko for internetbaseret mad. - Da vi startede, var en af de største udfordringer, at vi skulle være sikre på at levere klokken 17, når vi havde lovet det. Men vi har outsourcet leveringen, og det fungerer faktisk upåklageligt, konstaterer Klaus Toft Nørgaard.