Virksomhedsøkonomi

Børnehaveleder tog det store spring

Fordoblede sin løn og fik mere tid til børnene

NØRRESUNDBY:For et par år siden kom lederen af Børnehaven Fuglsang i Nørresundby, Nanna Sørensen, tit træt hjem fra arbejde. Nogen gange var hun også ked af det, og børnene spurgte: Mor, hvorfor holder du ikke op? Nu ser hun hverken træt eller ked ud af det, i knaldrød trøje, smart, kort hår og intense øjne. Ivrig for at fortælle om sit nye liv som forhandler af Aloe Vera produkter, der strækker sig fra tandpasta til cremer og drikkelige produkter. Pyramidestruktur Sælger vil hun ikke kaldes, og størstedelen af hendes indtjening kommer da heller ikke fra hendes personlige salg. Hun er i dag en del af et distributions- og marketingssystem, der kaldes network marketing. Systemet minder i sin struktur om de berygtede og ulovlige pyramidespil, hvor man betaler et indskud og selv tjener penge på at lokke nye ind i systemet. Som distributør af Forever Living Products (FLP) er det også en fordel for Nanna Sørensen at sætte nye forhandlere i sving. Hun får nemlig procenter af deres salg. - Jeg har nok et overskud på 4.-5.000 kroner om måneden på direkte salg til kunder. De sidste godt 40.000 kroner kommer fra min bonus. Men her hører lighederne også op. Network marketing er ikke ulovligt, og systemet bryder ikke sammen, når tilgangen af nye forhandlere stopper. Indtjeningen bygger på salget af produkterne, og forhandlerne skal ikke betale indskud for at komme med på vognen. Desuden kommer forhandlerne ikke sovende til deres bonus for at føre nye forhandlere ind i systemet. De skal bruge tid og kræfter på at oplære de nye forhandlere og hjælpe dem på vej. Hårdt lederjob Nanna Sørensens skift fra et sikkert, kommunalt job som børnehaveleder til distributør af helseprodukter kom efter længere tids overvejelser. I 25 år havde hun arbejdet som pædagog - de sidste otte som leder. Hun var glad for sit fag, men syntes, at jobbet som leder var hårdt. - Som leder er man også ansvarlig for budgetter, og det er altså sjovere, når det går opad, end når det går nedad. Der er skåret mange steder, og jeg overvejede, om jeg skulle blive indenfor faget. Jeg havde svært ved at forestille mig, at jeg kunne holde til det resten af mit arbejdsliv, fortæller Nanna Sørensen. Hun fulgte med i stillingsannoncerne og overvejede også at videreuddanne sig og starte egen konsulentvirksomhed. - Men det koster tid og penge og er meget usikkert. Ifølge Danmarks Statistik går 80 procent af de nyopstartede selvstændige ned med flaget i løbet af de første fem år, siger den tidligere børnehaveleder. Network marketing bygger på salg til venner og bekendte. Som så mange andre blev Nanna Sørensen da også involveret i network marketing via en privat kontakt. Nemlig hendes søster, der er zoneterapeut og sygeplejerske med egen helekostbutik. Der skulle gå et halvt år fra søsteren anbefalede Aloe Vera til Nanna Sørensen købte det første produkt, og endnu tre måneder, før hun begyndte at arbejde som forhandler for firmaet FLP. For hvad var det for produkter, og var network marketing det samme som pyramidespil? - Jeg var overrasket, for jeg kunne ikke finde humlen. Så i sommeren 2001 gik jeg i gang. Jeg skrev min første kvittering 24. juni, og 1. august havde jeg omsat for 20.000 kroner. Det gjorde mig benovet, for jeg solgte ikke produkterne. Jeg fortalte bare om dem, og kunderne kom tilbage med andre kunder. Nye forhandlere Nogle af kunderne var også interesseret i at blive forhandlere. Først en god veninde, så den dyrlæge, der tilser familiens sorte laborador. - Pludselig var der en hel flok, og om efteråret arbejdede jeg 10-15 timer om ugen på at bygge forretningen op. Min mand hjalp til ved at tage sig mere af vasketøj og den slags. I juleferien satte vi os ned og snakkede tingene igennem, og i januar 2002 sagde jeg mit job op. Som nødløsning havde jeg aftaler om at kunne vikariere, men det er aldrig blevet nødvendigt. Blandede reaktioner Omgivelsernes reaktioner på skiftet var blandede. - I de kredse jeg er kommet, var det lidt ufint. Ligesom Topperware parties. Men hvad har den stakkels Topperware dame egentlig gjort? Og hvad er det for en jantelov vi lever med? Vi har et kanongodt produkt og et tema, der handler om livsstil og sundhed. For hvorfor har mennesker i dag brug for kosttilskud? Det er udviklingen i samfundet. Da jeg var barn, vidste vi ikke, hvad allergi var. Nu er det snart hvert tredje barn, der har en allergi. I dag er børn ned til ni år disponeret for diabetes, fremhæver Nanna Sørensen. Siden hun blev forhandler, har hun selv været fødselshjælper for 20 nye forhandlere, der igen har sat nye i sving. Det vil vokse - Alt i alt er omkring 150 med i det her firma på grund af mig. Og det vil kun vokse. Firmaet har kun opereret i Danmark i fire år. I Tyskland har det været i otte år, og ser man på deres stigning i omsætningen, står vi foran en stor stigning herhjemme. I dag sælger Forever Living Products for omkring tre kroner om måneden i Danmark. Om 3-4 år vil det være 40 kroner om måneden, spår Nanna Sørensen. I stedet for at lede en børnehave, går hendes hverdag nu med at deltage i messer, besøge foreninger og tage hjem til folk, der er interesserede. I sit hjem i Nørresundby holder hun kurser for nye forhandlere, tager imod kunder og arbejder i stadig højere grad sammen med ægtefællen Dan Sørensen, der er driftsingeniør på Aalborg Universitet. - I starten troede han ikke så meget på det. Men nu er han meget med i firmaet og er med til at undervise på kurser.Vores ældste søn på 24 er også blevet forhandler, og ham på 16 vil supplere sin SU på den måde, når han bliver 18, som man skal være. Nanna Sørensen vurderer, at hendes arbejdsuge ligger på omkring 35 timer, hvor hun som børnehaveleder arbejdede 50 timer om ugen. Det meste af tiden arbejder hun hjemme og kan følge med i sine tre sønners liv. - Så hvis børnene vil noget, er jeg her. Og det er dejligt.