Skolevæsen

Børnemobning et stigende problem

Af Jørgen Andersen, byrådskandidat for SF, Schleppegrellsgade 18, 9000 Aalborg: INDSATS: For 4 år siden lavede skole- og kulturforvaltningen en omfattende handleplan for kommunens skoler. Formålet var at få gjort noget ved den meget omfattende mobning, som finder sted mellem de aalborgensiske skoleelever. Imidlertid giver flere og flere udtryk for, at handleplanen ikke virker. Senest var det repræsentanter fra Aalborg Ungdomsskole, der på et møde i byrådssalen, gav udtryk for, at mobningen stadig står nummer 1 over problemer i skolen, og Linda Schøneberg, skoleleder på Tornhøjsskolen siger til Nordjyske d. 4.4. at SMS-mobningen er tiltagende, og stort set umulig at gøre noget ved. Samtidig viser undersøgelser på landsplan, at op mod 1/3 af eleverne i 7. klasse giver udtryk for, at de på et eller andet tidspunkt er blevet mobbet. Alarmerende. I Aalborg Kommune lader det altså til, at handleplanen ikke virker i praksis. Hvorfor? Desværre er det ind imellem sådan, at der i den pædagogiske verden er meget langt fra de teoretiske planer til den praktiske verden, hvilket bl.a. hænger sammen med, at afsættelse af midler og pædagogiske handleplaner ikke altid følges ad. Den manglende gennemslagskraft kan måske også skyldes, at man ikke i den skolemæssige hverdag har haft tilstrækkelig øje for problematikken. Den er ikke blevet en integreret del af livet på skolen, hvadenten det udfolder sig i klasseværelserne, i skolegården eller i Dussen, som jo på mange måder er koblet sammen med skolen. Der er i tiden ufattelig megen fokusering på, at børnene skal testes, og at vi skal forøge vores sekundaplaceringer på tvivlsomme PISA, OECD og andre læse-regne tests. Det er altid rart at klare sig godt, men for at kunne klare sig godt, er det enkelte menneske nødt til at føle sig tryg og værdsat. Hvis mange af børnene i dagligdagen bruger al energien på at mobbe andre, eller være den der bliver mobbet, bliver det ligegyldigt med undervisningen. Hvis vi skal tage børnenes og undersøgelsernes udsagn alvorligt, skal vi starte med en målrettet indsats allerede i børnehaven. Senere arbejde intensivt i de små klasser i et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Her skal den daglige praksis afspejle, at vi værdsætter hinanden på kryds og tværs. Der skal afsættes tid til, og gives støtte til, at børnene lærer hvordan man knytter venskaber, og at de får lært, hvad der kendetegner en god ven. (forkortet af redaktionen)

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst