Børnene i 5. klasse reddede hinanden

Tre 5. klasser på Hjallerup Skole simulerede en naturkatastrofe og reddede hinanden efter orkan

Mette Møller
Nogle af børnene var nødhjælpsmedarbejdere og skulle tage sig af de tilskadekomne.Foto: Kurt Bering
Skolevæsen 24. september 2011 14:34

Fredag morgen fik de tre 5. klasser på Hjallerup Skole besked om, at en orkan havde hærget Hjallerup. Børnenes opgave var nu at håndtere katastrofen. Nogle skulle være nødstedte, andre nødhjælpsarbejdere, og nogle skulle rense vand eller lave nødmad. Det hele var en øvelse og en del af en emneuge med fokus på katastrofer - og der blev gået til den med stor entusiasme. En gruppe børn med Rød Kors kitler på have forberedt sig godt til opgaven. Mens nogle skulle evakuere folk, havde andre til opgave at hjælpe de indbragte, registrere dem, hjælpe dem og bringe dem sammen med deres familier. - Vi har lagt tæpper ud i klasserne, så folk kan komme ind, fortalte Mathias Bay Graahede. - Vi skal registrere, hjælpe og finde folk, fortalte Laura Barslev. - Men vi ved ikke, hvor de er, supplerede Camilla Corfitzen. Travl aktion De nødstedte havde på forhånd aftalt, hvem der var i familie med hvem, men det vidste nødhjælpsarbejderne ikke - så der var også en opgave der. Da øvelsen gik i gang, var der travl aktion på skolen. Inde i et par klasselokaler lå tilskadekomne på tæpper - Mie Clausen råbte på hjælp: - Sygeplejerske! Jeg er kommet til skade! Hun fik hjælp af Amalie Malene Eskesen. - Jeg henter én - jeg er den eneste, der er rask. For lærerne var øvelsen og emneugen en mulighed for at lære børnene noget nyt på en anden måde. - Man kan læse en masse uden selv at opleve det - her kan de ligesom selv fornemme det, fortæller lærer Heidi Johansen, der efterfølgende kunne konstatere, at børnene havde levet sig rigtigt godt ind i øvelsen. Øvelsen er blevet suppleret med nogle andre måder at lære på også. - Vi har læst en masse historier om, hvordan oplever katastrofer, fortæller lærer Flemming Christensen. Forsøg i fysik Tidligere på ugen har børnene lavet forsøg i fysik, der har med naturkatastrofer at gøre - for eksempel en bølgesimulering, som forklarer, hvordan en tsunami opstår. I idræt har de blandt andet prøvet at løbe om kap med en orkan. Øvelsen og emneugen er blevet til i et samarbejde mellem Hjallerup Skole og Røde Kors - flere end 300 skoleklasser landet over har deltaget i emneugen, der kaldes "børn gør en forskel". Hele Hjallerup Skole har i denne uge haft tværsuge, men de andre årgange har arbejdet med andre emner - to gange om året har skolen tværsuger.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...