EMNER

Børnenes tøj giver forældrene status

NORDJYLLAND:Danske børn og babyer er i dag mere velklædte end nogensinde. Alene i 2005 spenderede de voksne lige omkring syv mia. kr. på børnetøj. Det er en fordobling på bare fire år. Det viser de nyeste opgørelser fra Danmarks Statistik og brancheforeningen Dansk Textil og Beklædning over salg af tøj til dem under 10 år. - Børnene går dyrt og lækkert klædt, fordi de skal vise omgivelserne, hvem forældrene er, siger Bettina Bertelsen, sociolog, Aalborg Universitet. Hun spår derfor succes for en netop åbnet børnetøjs-butik på internettet, som har indgået en bindende aftale med Red Barnet om at aflevere mindst 300.000 kr. over de næste tre år. Det sker bl.a. ved at sælge sweatshirts, som kendte danskere somKim Larsen og Jesper Grønkjær har designet. For detailhandelsanalytiker Henrik Morbjerg er den nye butik en del af en samlet tendens, hvor forbrugerne gerne vil være etisk korrekte - og vise det for alverden. - Det kan god kaldes aflad, men det er et supersmart markedsføringstrick at sælge folk den gode samvittighed, uden at de skal give køb på alt det andet, der er vigtigt for dem - f.eks. at børnene er smart og moderigtigt klædt, siger Henrik Morbjerg, Retail Institute of Scandinavia.MitLiv forside