Børnepsykolog: Forbud mod tøj lærer børn ingenting af

Børn må lære, at det er okay at have forskellige ting og være jaloux. Det gør et forbud ikke, mener psykolog.

En børnehave i Hjørring har lavet et forbud mod, at børnene må gå i tøj med Spiderman, prinsesser, dinosaurusser og andre print på, fordi det skaber splittelse og konkurrence. Foto: Claus Bech/arkiv/Ritzau Scanpix

En børnehave i Hjørring har lavet et forbud mod, at børnene må gå i tøj med Spiderman, prinsesser, dinosaurusser og andre print på, fordi det skaber splittelse og konkurrence. Foto: Claus Bech/arkiv/Ritzau Scanpix

At have eller ikke at have en T-shirt med Spiderman og en glimmerkjole med en Disney-prinsesse.

Det er en del af livet at blive jaloux og drømme om at have noget, som andre har. Derfor er der en væsentlig læring for børn i at opleve sådanne konflikter allerede i børnehaven.

Det siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.

Hun mener, at det er en rigtig dårlig beslutning, at børnehaven Mikael i Hjørring har lavet et forbud mod, at børnene må gå i tøj med print, fordi det skaber konkurrence børnene imellem.

Flere medier har bragt historien om, at børnehaven har lavet forbuddet. Formålet er at give børnene en mere harmonisk hverdag, har børnehavens leder, Line Jensen, fortalt til TV2 Nord.

- Vi kan se, at det nemt bliver en konkurrence blandt de 3- til 6-årige om, hvem der har det sejeste eller smukkeste tøj på, og derved også en udskillelse af de børn, der ikke har "det rigtige" tøj på.

- Og det gælder både drenge og piger.

Men børnene lærer ikke at håndtere konflikter, ved at noget tøj forbydes, mener Margrethe Brun Hansen.

- Ved at lave et forbud, der løser du jo ikke opgaven. Det er en rigtig dårlig idé. For hvad lærer de af det? De lærer ingenting.

- Den dag de skal i skole, der vil de jo også blive præsenteret for det. Så vi kan ikke leve i en isoleret verden, hvor der ikke er nogen, som er jaloux.

- Det er en del af livet. Og vi skal klæde dem på til livets skole, som jo er, at når de kommer i skole, står de over for samme konflikter. Derfor burde vi give dem nogle redskaber til, hvordan de skal tackle det, siger hun.

Frem for et forbud mener børnepsykologen, at pædagoger og andre voksne i børnenes liv bør sætte sig sammen med børnene og tale om, at det er okay, at man har forskellige ting.

- Vi lever i en verden, hvor nogle har mere end andre. Hvor nogle får lov til at købe mere end andre. Og de oplever også, at nogle er bedre eller dygtigere.

- Derfor er det jo en pædagogisk opgave at styrke, at hver person er noget unikt i sig selv. Det er ikke de ydre ting, men de indre ting, som tæller, siger hun.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.