Børnesnacks er rene sukkerbomber

Når den lille sult melder sig mellem hovedmåltiderne, ender det ofte med, at børn spiser mellemmåltider, der er så sukkerholdige, at børnene faktisk får dagens anbefalede mængde af sukker på en gang, for børns mellemmåltider er ofte små sukkerbomber, viser en rapport som Danmarks Tekniske Universitet har lavet.

I top fem over de mest spiste mellemmåltider for børn i skolealderen ligger både slik, kage og brød. Supermarkedet bugner med yoghurt, juice og frugt-snacks til børnene, men de sunde lækkerier er smækfyldt med sukker, eksempelvis køber mange en lille yoghurt eller en figenstang, tilsyneladende nogle sunde valg, hvad enten de lokker med pangfarvede tegneseriefigurer eller økoflippet papirs-indpakning, er de smækfyldt med sukker. Tager man en shoppetur og kigger nærmere på børneprodukterne, finder man blandt juice, smoothies og drikkeyoghurter produkter, som har op til halvanden gang så meget sukker pr. liter som en sodavand. På hylden med tørret frugt er sukkerprocenten også helt i top - Hvis man spørger om det er sundere end slik, så ja, men dermed ikke sagt, at det er sundt, den sukkermængde, der er i produkterne, er så høj, at den opvejer de positive ting. Ifølge Preben Vestergaard Hansen, Kandidat i Human Ernæring og ansat på Professionshøjskolen Metropol, er der ingen faglige argumenter for, at det er sundt at spise tørret frugtpålæg, bare fordi der er fibre i, nogle af produkterne, som drikkeyoghurten, henter den søde smag fra tilsat sukker, men flere af produkterne reklamerer med udtryk som "intet tilsat sukker" eller 'med et naturligt indhold af sukker', fordi ingredienserne i sig selv er så søde, at det ikke har været nødvendigt at tilsætte mere sukker. Det med "det sunde sukker" eksisterer ikke, der er kemisk set ingen forskel på det sukker, man finder i tørret frugt og juice og det, du køber raffineret som et hvidt pulver, sukkeret i juicen bidrager med lige så meget energi og det får blodsukkeret til at stige på nøjagtig samme måde, siger Preben Vestergård Hansen. Og der er en helt håndgribelig grund til at sætte ind overfor mellemmåltiderne, da hvert femte skolebarn er overvægtigt. Det er et voldsomt tal, så der er helt klart plads til forbedringer. Vi ved, at det ikke er de sundeste mellemmåltider, skolebørn spiser og der er simpelthen ikke næringsstoffer nok i de usunde mellemmåltider og hvis der er nogen, der har brug for næring, så er det skolebørnene. For på kort sigt bliver eleverne mindre koncentrerede, fordi de får hurtig energi og det er ikke særligt hensigtsmæssigt, da de er i en læringssituation, forklarer Tove Vestergaard, ernæringsekspert hos Fødevarestyrelsen, på længere sigt handler det om, at de usunde mellemmåltider kan give risiko for både fedme og hjertekarsygdomme, siger hun. Fødevarestyrelsen har lavet en række bud på sunde mellemmåltider til formiddagen, eftermiddagen og når den helt lille sult melder sig, der lever op til kostanbefalingerne og som giver dit barn den energi, der er brug for i løbet af dagen. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at maksimalt 10 procent af energien kommer fra tilsat sukker, for et barn svarer det ifølge Sundhedsstyrelsen til cirka 45-55 gram sukker om dagen, her menes det tilsatte sukker, ikke det, som barnet får igennem for eksempel frugt, tørret frugt og mælk. F.eks. indeholder en lille brik Rynkeby Multijuice cirka 24 gram frugtsukker, svarende til cirka 12 sukkerknalder, en håndfuld rosiner på 30 gram giver lige så meget sukker som 10 sukkerknalder, men ingen af dem tæller officielt med i regnskabet over tilsat sukker - selv om de giver et ganske betragteligt sukkerfix til barnet. Ifølge flere undersøgelser spiser danske børn og unge alt for meget sukker og forældrene er ikke gode til at begrænse sukkerforbruget, i en undersøgelse fra DTUs Fødevareinstitut, som blev offentliggjort i foråret, var størstedelen af forældrene overbeviste om, at de havde styr på børnenes sukkerforbrug - selv om 13 ud af 16 børn spiste mere sukker end anbefalet. Forskerne mente, at det dels skyldes, at ting som juice, kiks og tørret frugt, der er rige på sukker, ikke bliver set som en kilde til sukker. Det er fristende at spise is og drikke kølig saftevand på de varme, danske sommerdage, men der skal faktisk ikke meget til, før den daglige kvote sukker hos børn er opbrugt. 80 pct. af det sukker, vi danskere spiser, er fra sodavand, slik, kager og andre lignende ting, i stedet bør børn og unge får frisk melon, jordbær, ærter eller en smoothie, hvis de vil have noget sødt.