Journalistik

Børs skaber ny legeplads for små virksomheder

Københavns Fondsbørs går nye veje for at puste liv i handlen med de små og mellemstore aktier.

KØBENHAVN:Der skal laves en nyhedsportal, hvor virksomhederne i de såkaldte smallcap og midcap indekser kan få deres nyheder ud til presse og investorer. Fondsbørsen har derfor allieret sig med pr-firmaet Jøp, Ove og Myrthu, der skal stå for indholdet og driften af portalen. Underdirektør Peter Belling fra Københavns Fondsbørs siger, at den journalistisk bearbejdede information på den nye portal vil give selskaberne et mere menneskeligt ansigt, og at portalen bliver sat i verden for at understøtte kommunikationen mellem selskaberne og investorerne. - Etableringen af en nyhedsportal for en gruppe aktive selskaber er en nyskabelse inden for børsverdenen. Og med den får disse selskaber fra årsskiftet mulighed for dagligt og meget direkte at komme i dialog med deres investorer og pressen, siger han. Plus-portalen, som den kommer til at hedde, kommer ifølge fondsbørsen til at indeholde daglig journalistisk nyhedsdækning og alle andre relevante oplysninger om de selskaber, der tilmelder sig den nye portal. Mange af disse oplysninger kan i dag findes på nettet, men det kræver, at man søger flere steder. Brugerbetaling Det kommer til at koste virksomhederne et startgebyr på 15.000 kroner og en årlig betaling på 50.000 kroner at være med i den nye portal. Foreløbig har 21 selskaber meldt sig, og det er nok til at få det til at løbe rundt, siger Peter Belling. Han understreger, at der er tale om en ekstern redaktion, der er løsrevet fra Københavns Fondsbørs og lagt i hænderne på Jøp, Ove og Myrthu. - De skal hive virksomhederne i nakken og finde de interessante historier, siger han. Med hensyn til om der er tale om reklame, annoncer eller reel information siger han, at man sagtens kan forestille sig, at redaktionen vil gå ind i kritiske historier om virksomhederne, som den øvrige presse tager op. - Men det er selvfølgelig svært at forestille sig, at de selv skulle være de første til at bringe en kritisk historie, siger han. Baggrunden for ideen er, at de små virksomheder har svært ved at trænge igennem i medierne og gøre opmærksom på sig selv. - De store selskaber i KFX-indekset har nem adgang til medierne. De bliver ringet op mange gange om dagen, men for de små selskaber er det svært at få spalteplads, og de er måske heller ikke så målrettede i deres kommunikation med de private investorer. Mange af dem har ikke en pr- eller kommunikationsafdeling. Derfor tror vi, at det her kan hjælpe dem, siger Peter Belling. Fondsbørsen har selv bidraget med "et beskedent beløb" for at få arbejdet sat i gang, men derefter er det meningen, at det skal hvile i sig selv. Kritik af form Direktør Peter Falck-Sørensen fra Dansk Aktieanalyse er kritisk over for det nye projekt, fordi selskaberne kan købe sig til omtale og dermed - måske uberettiget - kan tiltrække sig fokus. - Det er vanskeligt at forestille sig, at det er et sundt set-up. Der er en stor risiko for en ny skævvridning, sådan at der kommer øget fokus på de selskaber, som betaler for det, i forhold til de selskaber, som ikke betaler. Det betyder, at det ikke er de bedste informationer, man får som investor, men dem der bliver betalt for. Det er uheldigt, siger han. Siden 1. april har selskaberne i de to indekser tiltrukket sig stigende opmærksomhed, vurderer Københavns Fondsbørs. Blandt andet er den daglige omsætning steget med 87 procent i forhold til første kvartal i år. Men Peter Falck-Sørensen tvivler på, at det er på grund af indførelsen af de to indekser. Tværtimod er der tale om en helt generel tendens, mener han. - Det er en konsekvens af markedets udvikling generelt, og ikke fordi man har indført de to indekser, siger han. /ritzau/