B&O vender minus til plus og løfter omsætningen i regnskabsår

Ændret forretningsmodel og styrket brand betyder ifølge topchef, at B&O fik første overskud i årevis.

B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. B&O har i de senere år satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe. Foto: Henning Bagger/arkiv/Ritzau Scanpix
Erhverv 12. juli 2018 08:34 - Opdateret 12. juli 2018 10:24

Den danske producent af højttalere, fjernsyn og stereoanlæg Bang & Olufsen, som også er kendt som B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus.

B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018.

Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden fra juni 2017 til og med maj 2018.

Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.

- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet.

Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.

Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012.

Den danske virksomhed fra Struer står bag udstyr i luksusklassen, men har i de senere år også har satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.

Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning.

Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent.

Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner.

De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår.

Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.

- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.

Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne.

Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år.

Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det.

- Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans.

B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden.

Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel.

B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Nordjyske Plus

Henter artikler...