Boligbilleder til det meste af Norden

Hjørring-firma voksede ud af god idé til ejendomsmæglere

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bag Kameraet Morten Christensen, it-ansvarlig, og derefter fra venstre Bettina Mejlgaard, kundeservice, Kim Hanmark, direktør med ansvar for it, udvikling og kundeservice samt Karina Christiansen, plantegningskoordinator - udgør halvdelen af den fastansatte stab i Servika. Foto: Kurt Bering

HJØRRING:Mere end hver tredje boligannonce var i det forgangne år illustreret med fotos og andet præsentationsmateriale fra et ungt og ganske lille firma i Hjørring. På kun seks år har Servika udviklet sig fra at være en god ide hos en nordjysk iværksætter, tidligere politibetjent Jesper Kisbye, til at blive Danmarks førende leverandør af professionel fotoservice til ejendomsmæglerbranchen. For de fleste er navnet stadig lidt af et mysterium, men det gådefulde kan i sig selv lokke kunder til, og en hindring for succes har det under ingen omstændigheder været. Dagligt tager Servikas fotografer over 3500 billeder af omkring 100 boliger indgivet til salg hos ejendomsmæglere over hele landet. På årsbasis bliver det til omkring 25.000 opgaver, som i stigende grad også omfatter opmåling og tegning af boligernes grundplaner og indretning. En stor del af billederne tages for blandt andet Home-ejendomsmæglere, og måske er det ikke helt tilfældigt. For Home-kæden er ejet af Danske Bank, der som bekendt har et slogan, der lyder "Gør det, du er bedst til!" - og da ejendomsmæglere givetvis er bedst til handle huse, er det næppe helt skævt at lade en partner med speciale i fotos at tage sig af den opgave. Præcis fornemmelse - Frem for alt er billeder af boliger til annoncering meget mere end et klik på kameraet. Det kræver både grundlæggende evner som fotograf og en meget præcis fornemmelse, hvordan bedst formidler indtrykket af boligens kvaliteter over for de potentielle købere, siger udviklingsdirektør Kim Hanmark, som udgør en del af ejertrioen i spidsen for Servika. Kim Hanmark blev en del af Servika efter selv som iværksætter at have banket et beslægtet firma op. Med virksomheden IntraPeople, en intranetbaseret webløsning til at skabe kontakt til et bredt udsnit af forskellige fagkræfter, etablerede han sig - til en start med basis i hjemmet - allerede for ni år siden efter at have arbejdet med it-logistik i Volvo/Scania. Senere kom han via Vækstcenter Nord, Hjørrings iværksætterkuvøse, ind på livet af Jesper Kiesbye, og sammen med en af Kim Hanmarks venner Jan Minche - oprindelig salgschef ved Cybercity - blev der med udgangspunkt i Kiesbyes ideer skruet en forretningsplan sammen. Konceptet viste sig brugbart, og der var hurtigt bid blandt ejendomsmæglerne. Især fordi Servika kunne frigøre mæglerne for en opgave på en måde, der tilmed viste sig at give bonus. I starten betjente de tre ejere sig af egne, ansatte fotografer. Men da opgaverne fordeler sig over hele landet viste det sig for et par år siden mere rationelt at benytte sig af freelancefolk til at tage billederne. I 2006 fusionerede Servika med det lille firma 3D Panorama Eksperten - fire ansatte - og det åbnede helt nye præsentationsmuligheder. Skandinavisk model Året efter valgte Servika efter en start på rent dansk grund at gå over Øresund, og der blev etableret kontakt til freelance fotografer i først Malmø og siden Stockholm. I 2008 blev der med en norsk partner opnået en skandinavisk model, som i løbet af nogle år ventes at blive mere europæisk. Internetforbindelse med høj hastighed og stor kapacitet har gjort selve distributionen let som en leg, og i et vist omfang benyttes også østeuropæisk og oversøiske partnere til håndholdt færdigbehandling af fotos og tegninger.