EMNER

Bommene vil gå mere ned

Snart skal Skørpings trafikanter holde endnu mere stille ved banen

SKØRPING:Det blev ikke nævnt ret meget under den festlige indvielse af nærbanen i går, men faktisk har Skørping Kommune lidt af en høne at plukke med den statslige Banestyrelsen og de ansvarlige beslutningstagere på landsplan. For ganske nylig måtte borgmester Børge Olsen (S) rykke endnu engang for nærmere besked om nedlæggelsen af vejoverskæringen og fik en nedslående meddelelelse gennem trafikminister Flemming Hansen (K): Projektet i Skørping er endnu engang udskudt - fra 2006 til nu 2008. 10 årsplanens første nedlæggelser af bomme og anlæg af tunneller er blevet dyrere end beregnet, er forklaringen. I går undlod borgmesteren ikke at nævne i sin tale med trafikministeren ved sin side, at Skørping ser rigtig meget frem til, at projektet bliver færdigt. ”I 1908” kom han så til at sige, og da folk grinede, fik Børge Olsen den hurtigt vendt til en lille syrlig morsomhed: - Øh, 2008. Men det er rigtigt, at da startede vi! Og for at føje spot til skade bliver problemet, hvor bilister, cyklister og fodgængere bliver bremset foran bommene, endda værre i den yderligere ventetid på tunnel og omfartsvej. Nærbanen giver ganske vist flere togstop i Skørping, men da den vender på perronen og kører mod nord igen, bliver Jyllandsgade/Himmerlandsvej ikke berørt af den trafik. Anderledes bliver det om et års tid, når DSB efter planen indsætter nyindkøbte lyntog i timedrift mellem Århus og Aalborg. Lyntogene kommer ikke til at standse i Skørping, men det gør trafikanterne ved bommene, når de skal passere Skørping Station. Det bekræfter Kurt Jespersen, sektorchef i DSB’s afdeling for Trafikplanlægning og Miljø i København. - Fra 2005 skal vi nok regne med en udvidelse af antallet af tog, der kører igennem Skørping, siger han og forklarer, at DSB i løbet af de næste mange måneder skal teste de nye tog, som er bygget i Italien på den samme fabrik, som har leveret til metroen i København. Vejoverskæringerne med bomme skal egentlig nedlægges af sikkerhedshensyn på grund af de nye lynhurtige tog: - De kan køre 200 kilometer i timen, og så er det jo rarest for alle, at bommene ikke er der. Vi vil gerne have dem væk, så der ikke er det hensyn at tage. I udlandet kører man dog langt hurtigere, selv om der er bomme, siger Kurt Jespersen og oplyser, at lyntogene altså kun kommer til at køre 120 kilometer i timen på strækningen Århus-Aalborg. - Heldigvis sker der så godt som aldrig noget der, hvor der er bomme. Det er værre, hvor der kun er blinklys, siger sektorchefen i DSB. Trods alt dette tog Skørping temmelig pænt imod både minister og nærbane i går, og ”stationsforstanderen” sørgede for at døbe den ”Skørping Nærbane”.