Bonusmateriale skal redde pladesalget

Pladeselskaberne udgiver stadig flere boxsæt og cd'er med ekstra materiale for at holde på kunderne og dæmme op for piratkopiering

En cd er ikke længere bare en cd. For at holde på kunderne og begrænse piratkopiering og ulovlig fildeling er flere pladeselskaber begyndt at supplere det traditionelle album med bonusmateriale. Oftest er det i form af en dvd med ekstra numre, en livekoncert, et interview eller en reportage fra pladeindspilningen. Et andet tiltag er de mange boxsæt, som typisk indeholder fra tre til ti plader og et tykt hæfte, der fortæller historien om bandet og dets musik. Pladeselskaberne har oplevet mere end en halvering af pladesalget siden 2000 og ser derfor denne og andre strategier som en måde at overleve på. - Det er bestemt en udvikling, vi kommer til at se meget mere til. Pladeselskaberne satser på at skabe produkter, som er mere interessante end de ulovlige alternativer og forsøger således at få publikum tilbage til butikkerne, siger marketingchef Jesper Bay fra den danske afdeling af pladeselskabernes internationale brancheorganisation, IFPI. Ifølge ham er det for tidligt at vurdere, om initiativet har hjulpet. Men faktum er, at der i januar måned blev solgt godt 150.000 flere plader end samme måned sidste år. De udenlandske musikere og pladeselskaber var de første, der så muligheder i at udvide forretningen. For eksempel fulgte der et computerspil med et af heavy metal-gruppen Iron Maidens albums. Men deres danske kolleger har også fundet ud af, at der er penge i at gå nye veje – selv om det ifølge Jesper Bay tog noget tid. - Hvis vi skal være selvkritiske, har branchen i årevis ikke været god nok til at produktudvikle. Der har været en tendens til at spare på netop det område, og man har brugt brugt pengene på noget andet. Men det nytter jo ikke noget, hvis folk holder op med at købe cd'er, fordi de føler, at de ikke får nok for pengene, siger han. Lige nu hitter Big Fat Snake med et boxsæt til 300 kroner, der består af bandets 10 første studiealbums. For to år siden solgte Kim Larsen og Kjukken hele 140.000 eksemplarer af den kombinerede cd og live-dvd "Det var en torsdag aften". Og op til julen 2004 udkom der deciderede koncert-dvd'er med navne som Tim Christensen, Swan Lee og Tue West, der også har solgt pænt - uden at det nødvendigvis har kostet pladeselskaberne en masse penge og ressourcer. Det skyldes ifølge IFPI-marketingchefen, at en del af materialet alligevel bliver produceret til pr-formål. Men noget bliver altså lavet direkte til fanskaren, og Jesper Bay forudser, at pladekøberne vil få endnu flere sideprodukter, når de fremover køber en cd. - Især de udenlandske kunstnere gør meget ud af at lægge interaktive elementer ind, så man som fan eksempelvis får adgang til en lukket del af et website. Her kan man få endnu mere at vide om den pågældende kunstner, rabatter til koncerter og andre ting, der knytter publikum tættere til kunstneren. Det gør det attraktivt at købe den ægte vare, hvilket man også er ved at finde ud af herhjemme, siger han og nævner downloads af musiknumre som ringetoner til mobiltelefoner som et andet eksempel på produktudvikling.