Mejerier

Boom i salget af økologi

Flere års stagnation vendt til eksplosiv fremgang. Årsagen er flere hyldemeter og bedre økonomi hos forbrugerne

Købmand René Plougman mærker tydeligt, at discount-kunderne har taget et øget udbud af økologiske varer til sig. På et år er det økologiske sortiment fordoblet i REMA 1000-butikken i Svenstrup - præcis som omsætningen af økologiske varer.
Foto: Grete Dahl

Købmand René Plougman mærker tydeligt, at discount-kunderne har taget et øget udbud af økologiske varer til sig. På et år er det økologiske sortiment fordoblet i REMA 1000-butikken i Svenstrup - præcis som omsætningen af økologiske varer. Foto: Grete Dahl

NORDJYLLAND:De dage, hvor økologi udelukkende var et whisky-bælte-fænomen båret frem af Irma, er ovre. Nu bliver de økologiske varer også langet over disken i Jylland og på Fyn. Og det endda i discountbutikker. Efter flere år med stagnerende salg oplever detailhandlen et boom i salget af økologiske varer. I 2005 steg salget af økologi med fem procent i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen. I årets første tre måneder er væksten 16 procent. Og som noget nyt er hele landet kommet godt med. Også Nordjylland. - Ud over at vi har flere penge og dermed bedre råd til at købe dyrere varer, ligger en stor del af forklaringen i, at vi har en bredere distribution. Vi har fået flere økologiske varer, og tallene viser, at det betaler sig at have flere spændende økologiske varer på hylderne, siger Katrine Milman, miljøchef i COOPDanmark. Discount-økologi Den forklaring bakker Bruno Christensen, direktør for Retail Institute, op. - Detailleddet og producenterne har besluttet at gøre noget ud af økologiske varer. Det begynder ikke med, at forbrugerne kommer og banker på døren for at bede om økologiske produkter. Hvis noget er tilgængeligt, så køber vi det. Det er i høj grad detailleddet, der former forbrugerne. Derfor skyldes det stigende forbrug af økologi, at varerne har fået mere plads på hylderne, siger Bruno Christensen. En af de økologiske varer, der stjæler hyldemeter i stor stil, er den økologiske mælk fra Thise Mejeri. Siden Thises mælk kom på køl i Fakta i begyndelsen af 2005, er salget steget med 60 procent. - Landbrugets erfaring har i årevis været, at forbrugerne siger, at de gerne vil have kvalitet og økologi, men at de alligevel køber det billigste. Den adfærd har ændret sig på det seneste, siger Mogens Poulsen, der er salgschef på Thise Mejeri. Han understreger, at den Københavnske dominans er ved at blive brudt. Inden for de seneste par år er salget af mælk fra Thise Mejeri steget markant i Jylland og på Fyn. Bølgen fortsætter Også hos REMA 1000 oplever man en pludselig opblomstring. I 2006 er omsætningen af økologiske varer steget med mellem 15 og 20 procent. - Jeg fornemmer, at kunderne er mere bevidste om, hvad de putter i munden på deres børn. Og det gælder alle grupper af kunder. Derfor er det ikke længere kun studerende og folk med høj indkomst, der køber økologiske produkter, siger Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA1000. - Vi fører langt flere økologiske produkter end tidligere. Kunderne skal ikke være tvunget til at gå ned i fx SuperBrugsen for at handle økologiske varer, siger Anders Jensen. Ifølge Bruno Christensen vokser den økologiske bølge sig større de kommende år. - Fremover vil vi se, at der bliver solgt endnu mere økologi. De gode salgstal motiverer producenterne, og derfor vil udbuddet vokse og prisen falde. Resultatet er ekstra omsætning, og jeg vurderer, at salget stiger til det dobbelte, inden det begynder at flade ud, siger Bruno Christensen.