Borgere glemmes

Ifølge Ældresagen er der ca. 400.00 i alderen 65-85 der aldrig har været på internettet. Når regeringen lægger op til besparelser ved, at al henvendelse fremover kun kan foregå digitalt, er det et rent skrivebordsregnestykke, der ikke tager hensyn til danskere, der er afskåret fra at benytte internettet.

Kommunerne bør udnytte mulighederne ved e-mail kommunikationen mellem borgerne og det offentlige, men provenuet af en sådan øvelse kan ikke uden videre skrabes ned i kommunekassen. Det er dybt bekymrende at se på, at både lands- og lokalpolitikere totalt overser den kendsgerning, at det er de svageste borgere der holdes væk fra den mest elementære service. Det vil omvendt være oplagt, hvis f.eks. bibliotekerne fik udvidet og styrket den oplysende funktion, så mennesker uden computererfaring kunne få hjælp til at finde vej. Menneskelig behandling vil altid være et behov. Alle borgere skal også kunne komme i kontakt med myndighederne. Derfor skal en del af besparelserne ved digitalisering afsættes til der ydes hjælp, råd og vejledning af den store del af befolkningen, som ikke er en del af computer Danmark. Realiteterne er imidlertid, at politikere til både højre og venstre laver et skrivebordsregnestykke, når de digitaliserer den offentlige service. Pengene kan de godt bruge, men borgerne glemmes.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.