Dall Villaby

Borgergruppe peger på begge løsninger

Det vigtigste er, at der kommer ny vej til City Syd hurtigst muligt.

Mandag udløb fristen for at komme med indsigelser og forslag til de planer for nye veje i Aalborg syd, som kommunen overvejer at anlægge de kommende år. Borgergruppen i Skalborg har ikke overraskende reageret, men uden at pege på en foretrukken model for en løsning af trafikproblemerne på Hobrovej i Skalborg og City Syd. - Vi kan leve med begge løsninger, som er foreslået, men vi kan ikke vente længere på at få en løsning, understreger talskvinde Christina Frederiksen. Aalborg Kommune opererer nemlig dels med anlæg af Ny Dallvej som ny forbindelse fra motorvejsindføring ved Mariendals Mølle til Hobrovej. Og dels en løsning bragt på bordet af Vejdirektoratet om anlæg af et nyt stykke motorvej fra E45 til Hobrovej ved det kommende IKEA - og med en linjeføring syd om Dall Villaby. Denne løsning har beboerne i Dall Villaby protesteret imod. Langsom til at finde nye veje Derimod hæfter borgergruppen i Skalborg sig mere ved tidshorisonten, end på valget af løsning. - Vi har flere gange gjort Aalborg Byråd opmærksom på de massive og tiltagende trafikproblemer, som borgerne oplever i Skalborg, fordi der er sket en voldsom udbygning af City Syd de senere år, siger Christina Frederiksen. - Når IKEA åbner, så vil butiksarealet i City Syd være næsten fordoblet siden 2006, tilføjer hun. Borgergruppen mener, at mens byrådet har været flinke til at sige ja til udbygning i City Syd og ekspresbehandlet en ansøgning fra IKEA om at åbne varehus på 30.000 kvadratmeter, så er byrådet anderledes langsommelig, når det handler om at sikre den nødvendige infrastruktur til City Syd. - Både VVM-redegørelse og myndighedsbehandlingen af IKEAS ansøgninger er sket på meget kort tid, så forretningen kan åbne allerede til foråret, siger Christina Frederiksen. Vækst på op mod 100 procent Hun peger på, at væksten i erhvervs- og butiksareal i perioden 2007-2010 vil være på 77.000 kvadratmeter. - Og hvis Shoppen får lov til at udvide med sin etape 2, så bliver der tale om en vækst på over 100 procent, oplyser hun. Til sammenligning hen- viser borgergruppen til, at Bilka råder over 26.000 kvadratmeter, mens selve Aalborg Storcenter med si-ne 65 specialbutikker byder på cirka 22.000 kvadratmeter. - I 2006 var der cirka fem millioner besøgende i Aalborg Storcenter, og det skønnede besøgstal i City Syd er over 10 millioner årligt, oplyser talskvinden.