Borgerservice i en sparetid: Pas dig selv

Selvbetjening hver onsdag på biblioteker og i Borgerservice

Kommunen skruer ned for borgerservice, der fra 1. juli vil være uden bemanding hver onsdag. I receptionen i Frederikshavn vil man dog fortsat kunne møde et rigtigt, levende menneske. Arkivfoto: Kim Dahl Hansen

Kommunen skruer ned for borgerservice, der fra 1. juli vil være uden bemanding hver onsdag. I receptionen i Frederikshavn vil man dog fortsat kunne møde et rigtigt, levende menneske. Arkivfoto: Kim Dahl Hansen

Hjælp pædagogerne, pas dig selv! Sådan lød et af de mere humoristiske slogans fra arbejdskampen for år tilbage. Nu tager Frederikshavn Kommune idéen op, hårdt presset af de økonomiske problemer. Selvbetjening Bibliotekerne har allerede indført selvbetjeningsløsninger med onsdage uden personlig betjening. Nu er turen kommet til borgerservice, hvor der også lægges op til at borgerne skal betjene sig selv på onsdage, hvor der ikke vil være mulighed for personlig eller telefonisk henvendelse. I centeret i Frederikshavn, hvor der er flest henvendelser, vil receptionen dog være bemandet. Desuden arbejder Borgerservice på at indføre en chat-løsning i løbet af foråret, så borgerne kan få hjælp til selvbetjeningsløsningerne. Floorwalkere ... Et korps af medarbejdere er uddannet som såkaldte floorwalkere, som i åbningstiden skal guide borgerne i brugen af selvbetjeningsløsninger som borger.dk, Min Side med flere. Reduktionen i åbningstiden er indført som en besparelse i administrationen og selvbetjeningsløsningerne, der ventes indført fra 1. juli i år, skal frigøre kræfter til koncentreret sagsbehandling.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.