Borgmester: Miljøministers ren luft-pakke er ikke nok

Miljøministeren præsenterede onsdag en ren luft-pakke. Men det er langtfra nok, siger borgmester.

Nye rensesystemer til Københavns forurenende busser og mindre forurening fra brændeovne er to af initiativerne i et nyt udspil fra regeringen mod luftforurening. Men det er på ingen måde nok, mener teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (EL).

I initiativet står der nemlig intet om ren luft-zonerne, som er med i regeringsgrundlaget. Zonerne er derimod droppet til stor ærgrelse for Morten Kabell.

- Regeringen har i snart tre år lovet københavnerne, at der ville komme ren luft-zoner - lovet, at man ville sikre, at partikelforureningen ville blive nedbragt ved at fjerne de allermest forurenende varebiler og personbiler fra gaderne.

- Og nu gør man ingenting, siger han til Ritzau.

Sammen med Miljøstyrelsen og Miljøministeriet har Københavns Kommune fået Cowi og Nationalt Center for Miljø og Energi, DCE, til at regne på omkostninger og fordele ved at indføre en ren luft-zone.

Ifølge de beregninger vil en ren luft-zone give en samfundsmæssig gevinst på omkring 360 millioner kroner.

Men ifølge miljøministeren er der over længere tid en større effekt ved den ren luft-pakke, som hun præsenterede onsdag, end ved en ren luft-zone.

- Vi har lovet danskerne renere luft, og det får de med den her pakke. Det, der er vigtigt for mig, er målet og ikke så meget midlet. Vi har kigget på forskellige løsninger i den her proces.

- Og det, vi kan konstatere, er, at den samlede effekt over tid faktisk er større ved ren luft-pakken, end hvis man havde lavet en ren luft-zone, siger Kirsten Brosbøl.

Morten Kabell mener også, at der er nogle fine initiativer i ren luft-pakken, men det er ikke nok.

- Det er glimrende at få filtre på busserne, men det fjerner ikke de over 12.000 mest forurenende biler, som en ren luft-zone faktisk ville fjerne fra de storkøbenhavnske gader, siger teknik- og miljøborgmesteren og fortsætter:

- Det er tyndt. By efter by gennemfører ren luft-zoner. De har gjort det med stor succes og fantastiske resultater. Vi vil gerne have samme vilkår i København.

Med en ren luft-zone kan kommuner få mulighed for at stille krav til vare- og personbiler, hvis der er målte overskridelser af grænseværdien for både partikelforurening og kvælstofdioxid (NO2).

Siden 2008 har København og Frederiksberg haft en såkaldt miljøzone, hvor det er et krav, at dieseldrevne lastbiler og busser over 3,5 ton skal have partikelfiltre.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.