Bournonville i strømpesokker og stramme cowboybukser

FREDERIKSHAVN:Gymnasieeleverne kom direkte fra skole, i stramme jeans og vintersko med rågummisåler. Måske ikke lige det bedste udstyr, når man skal danse ballet. Der var meeeget langt til Sylfiden på Det Kongelige Teater, balletdansere på tåspidssko, piruetter og yndefulde kropsbevægelser. Men okay, man skal kravle før man kan gå, og engagementet og interessen havde de med, de unge mennsker, der fredag eftermiddag kiggede indenfor i balletens forunderlige univers. Stedet var Lille Sal i Det Musiske Hus, hvor englænderen Tim Rushton og amerikaneren Jason Nelson fra Nyt Dansk Danse Teater, NDDT, med en workshop varmede op til aftenens forestilling på Store Scene. Ud på gulvet og i gang, rågummisko eller ej. Og så rullede de sig ellers ud, de to slangemennesker fra danseteateret. Og gymnasieeleverne fulgte med, så godt de kunne. Først opvarmning af de vinterblege, weekendtrætte kroppe. Så vejrtrækning og trust-øvelser: stol på din dansepartner - kast dig til siden, han griber dig..! Herefter faldøvelser - og så trådte de unge ballet-spirer de første forsigtige trin - med ranke rygge, yndefulde armbevægelser og udadrettede, strakte ben og fødder. Pludselig var vi meget tættere på såvel Sylfiden som Svanesøen. Helt på bar bund var eleverne nu ikke. - Vi har lige været i København, hvor vi besøgte Nyt Dansk Danse Teater og Det Kgl. Teater balletskole, fortæller lektor Gitte Høj-Rasmussen, der har startet sin egen teaterkreds med ca. 30 elever. - Ballet er ikke lige det første, de unge tæner på. Men flere af dem købte da balletsko i butikken på det kongelige og dansede i toget på vej hjem. Fredag aften havde ca. 250 balletinteresserede løst billet til Napoli - den nye by, Tim Rushtons moderne udgave af Bournonvilles 160 år gamle klassiker, et af Den Kgl. Ballets mest elskede værker. Tim Rushtons version foregår i et moderne univers, hvor det er kvinden, der styrer.

Forsiden