Planteavl

Brancheforening kaster sig ud i kampen for kartoflen

Unge mennesker har glemt, hvordan kartofler smager

SUNDS:Kartofler er stadig danskernes førstevalg på middagsbordene, men mest hos den ældre og midaldrende del af befolkningen. De unge har i mange år svigtet kartoflen til fordel for pasta, ris og fast food, og den udvikling skal vendes. Det mener kartoffelproducenter og afsætningsvirksomheder, der har kastet sig ud i en fælles kamp for kartoflen. Midlet er markedsføring, der hidtil har været et næsten ukendt begreb i branchen. - Vi skal kommunikere på en måde, de unge gider at høre på, siger administrerende direktør i Grindsted-virksomheden G-Kartofler, Tom Soling. Sammen med kollegerne i Dansk Kartoffelhandlerforening har han netop nedsat et markedsføringsudvalg, der skal se på, hvordan de unge kan nås via populære kommunikationsformer som tv, emails og sms. Forbruget af kartofler i Danmark er mere end halveret siden 1950'erne og har de senere år ligget nogenlunde stabilt på knap 60 kg pr. indbygger pr. år. Undersøgelser viser dog, at det først og fremmest er ældre mennesker, der er trofaste over for kartoflen. Da de efterhånden vil dø, er det tvingende nødvendigt for kartoffelbranchen at få fat i de unge. - Vi lever i dag på en helt anden måde end vores forældre. Vi har travlt og hat måske kun ti minutter til at lave mad, inden ungerne skal i bad og puttes. Beviseligt bliver det mange gange til den nemme løsning, og der er det, vi skal have kartoflen ind som en naturlig del af det danske måltid igen, siger Tom Soling til Ritzau. Han mener, at branchen hidtil har været for tilbagelænet og ikke rustet til at tage den konkurrence op, der er kommet fra de andre produkter. - Vi har fokuseret på at lave den gode kartoffel. Salg og marketing er ikke noget, som man har brugt tid og penge på i kartoffelbranchen nogensinde, siger han. Tom Soling mener til gengæld, at det forsømte godt kan indhentes, hvis branchen kommer på banen nu. - Grovgrønt er blevet hipt igen hos stjernekokkene. Vi skal bare være klar, til den bølge kommer, mener han. Kartoffelhandlerne har de senere år haft succes med at sælge små kartofler, der er rensede og klar til blive smidt i gryden eller i ovnen, hvorefter de er klar på ti minutter. Den slags vil der komme mere af i butikkerne i de kommende år. Ifølge formanden for Dansk Kartoffelproducent-forening, Kristian Kristensen, gælder det for kartoffelavlerne også om at holde især de tyske kartofler ude af det danske marked. De har i øjeblikket en ganske lille markedsandel i flere discountkæder. - Vi skal virkelig slå hårdt på, at de danske forbrugere får en god oplevelse, hver eneste gang de sætter tænderne i en dansk kartoffel, siger Kristian Kristensen. Torsdag var hele branchen samlet til stormøde på initiativ af Dansk Kartoffelproducentforening. Her deltog bl.a. fødevareminister Hans Christian Schmidt (V). /ritzau/