EMNER

Branding er et mode fænomen

Branding af en kommune tiltrækker ikke flere borger, mener kommunalforsker

Alle landets 98 kommuner har lige nu travlt med at brande deres nye kommune, men det er spild af penge og udelukkende udtryk for et modefænomen og en slags lemminge-effekt udfra devisen: Når andre gør det, må det virke, og så skal vi også. Sådan vurderer Lektor Ph.D, cand.scient.pol. og kommunalforsker, Roger Buch, de mange kommunale brandingprojekter, der de seneste år er blevet søsat over hele landet, og som nu også er kommet til Thisted Kommune i form af en hektisk debat for og imod. - Der er ganske enkelt ingen forskning, der viser, at det virker at brande en kommune. I hvert fald ikke når det gælder befolkningsvæksten eller tiltrækning af virksomheder. Så er det helt andre kræfter der spiller ind, fastslår Roger Buch, der har forsket i kommunalpolitik siden 1993. Kigger man på Danmarks Statistik er der nogle helt bestemte områder, der oplever vækst. Det er primært Århus omegn, der er bybåndet med Horsens og Randers og så Vestsjælland. - Væksten i eksempelvis Horsens skyldes ikke, at Horsens har branded kommunen, men fordi boligpriserne i Århus er steget så meget, at nytilflyttere til området vælger at bosætte sig i Horsens og Randers med billigere boliger, og hvor begge byer også har en god infrastruktur til Århus via motorvejen, forklarer han. Læs mere i Thisted Dagblads onsdagsudgave