Brandmænd må selv betale glatførekurser

Historiske årsager gør, at kun ambulanceførere udannes til at køre stærkt på glatte veje

Redningsvæsen 21. oktober 2002 08:00

DRONNINGLUND/HALS: Netop i denne tid sidder brandmænd fra både Falck i Dronninglund og Falck i Hals på skolebænken for at blive bedre til at køre stærkt på isglatte veje i tunge biler. For ilden skal jo slukkes, selv om det er glat. I forgårs fik brandfolkene syv en halv times teoriundervisning i glatførekørsel, og i begyndelsen af næste måned skal flokken ud på køreteknisk anlæg i Nørresundby og prøve kræfter med rigtige isglatte veje. Og kurset, det skal de selv betale for. I hvert fald formelt set. Og dem, der ikke kan eller vil det, bliver ikke undervist. Ambulancefolkene derimod har allerede været igennem deres glatførekurser, da det er en fast integeret del af deres uddannelse. På spørgsmålet om, hvorfor det er sådan svarer stationsleder Peder Mejlvang fra Falck i Dronninglund: - Sådan har det bare altid været. Og det har det også. Ifølge Falck Danmark har brandmænd pr. tradition altid har været deltidsansat og er blevet brugt som tilkaldevagter. Ambulancefolk derimod har historisk set altid været fastansatte, og har derfor fået en grundigere grunduddannelse. Peder Mejlvang fortæller også, at han ikke er bekymret over, at glatføreundervisningen for brandfolk ikke er obligatorisk. - De fleste af vores folk er gamle og erfarne og har kørt i mange år, så de ved, hvordan man skal begå sig i glatføre, og der sker stort set ingen skader på landsplan, siger han. Bedre sent end aldrig Brandinspektøren i Hals, John Cocks er af samme opfattelse. Ifølge ham er en af grundene til, at der sker så få skader, at brandmændene sætter farten ned, når vejret viser tænder. - For hjælpen når jo ikke frem, hvis vi ligger i grøften, og det er bedre, at vi kommer senere frem, end at vi slet ikke kommer, siger han. Spørgsmålet er så om folk, hvis hus brænder er tilfredse med det svar. Til det siger pressechefen for Falck Danmark, Morten Jeppesen: - Brandfolkene prøver selvfølgelig at komme så hurtigt frem, som de kan, men der er ingen tvivl om, at udrykningstiden bliver længere, når det er glat. Umiddelbart mener han ikke, at ekstra glatførekurser kan løse problemet med de længere udrykningstider - Der er grænser for, hvad glatførekurser kan gøre. Der er jo naturlove, der gør sig gældende uanset hvor mange kurser, man har taget, siger han. Samtidig fortæller han dog, at Falck har overvejet at stramme brandmandsuddannelsen op, og gøre glatførekurserne obligatoriske. - Det er da noget, som vi er opmærksomme på. Vi prøver jo i det omfang, vi kan, at gøre det så sikkert som muligt, siger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...