Trafikulykker

Bremsefejl måske skyld i dødsulykke

Tre personer blev dræbt ved en voldsom trafikulykke i Vinderup i Vestjylland mandag aften den 13. februar 2006. Ulykken skete i krydset Struervej/Nr. Bjertvej, da en lastbil svingede ud foran en personbil. Personbilen kilede sig fast under lastbilen og blev efterfølgende ramt af en bagfrakommende personbil, hvorefter den fastkilede bil brød i brand.Politiet var tirsdag formiddag ikke færdig med at identificere de tre dræbte, som alle befandt sig i den fastkilede bil. (se Ritzau historie 141528) (Foto: Foto: Morten Stricker/Scanpix 2006)

Tre personer blev dræbt ved en voldsom trafikulykke i Vinderup i Vestjylland mandag aften den 13. februar 2006. Ulykken skete i krydset Struervej/Nr. Bjertvej, da en lastbil svingede ud foran en personbil. Personbilen kilede sig fast under lastbilen og blev efterfølgende ramt af en bagfrakommende personbil, hvorefter den fastkilede bil brød i brand.Politiet var tirsdag formiddag ikke færdig med at identificere de tre dræbte, som alle befandt sig i den fastkilede bil. (se Ritzau historie 141528) (Foto: Foto: Morten Stricker/Scanpix 2006)

HOLSTEBRO: Det var muligvis en bremsefejl på en lastbil, der mandag aften kostede tre mennesker livet ved en voldsom færdselsulykke på Struervej i Vinderup. Her kørte en mindre personbil med tre unge mennesker ind i siden på en lastvogn, der kørte ud fra en sidevej. Personbilen brød i brand, og de tre omkom. Ifølge Holstebro Politi har chaufføren fortalt, at der var problemer med bremserne på det tonstunge køretøj. En anden personbil kom til at køre ind i de tre unges vogn, men her slap den kvindelige bilist uden alvorlige kvæstelser. Hendes observationer tyder på, at de tre omkomne kørte upåfaldende, og at deres fart ikke var for høj. Politiet kunne tirsdag middag ikke frigive navnene på de omkomne. Først senere på dagen ventedes et ligsyn at kunne bekræfte identiteten på ulykkesofrene. Samtidig skal tekniske undersøgelser nu forsøge at kaste lys over, hvordan ulykken kunne finde sted. Hvis lastbilchaufførens forklaring om, at bremserne ikke var i orden, holder stik, så ligger det i forlængelse af den kritik, der fra politisk og sikkerhedsmæssigt hold er rettet mod producenterne. I september sidste år truede transportminister Flemming Hansen (K) branchen med, at der ville blive indført halvårlige syn af de tunge lastvogne, medmindre der blev gjort noget ved vognenes dårlige bremser. En måned senere dokumenterede en rapport, at lastbilers bremselængder er for lange. Den anbefalede, at vognmændene køber lastbiler med bremser, der er væsentligt bedre end de krævede, så der er plads til, at de bliver dårligere mellem kontrollerne. Købes vognene med bedre bremser, så falder bremseevnen ikke ned under kravene imellem kontrollerne. Bremseevnen falder ganske hurtigt hos lastbilerne, så Færdselsstyrelsen anbefaler, at de kontrolleres hver tredje måned. /ritzau/