Britisk genfærd med bayersk geist

BMW ruller sig ud med ny Phantom til 20 mio. kr. - pr. styk

Phantom hedder den. Selvfølgelig. Og foreløbig lever den helt op til sit spøgelsesnavn. Den nye Rolls-Royce måtte først vise sig efter klokken 12 nytårsnat - det var den klokkeklare aftale mellem VW og BMW. Men længe inden nytårsklokken faldt i slag, begyndte rygterne at spøge, og de talte sandt: Den BMW-producerede Rolls-Royce Phantom er et respektindgydende gespenst. Ligheden med dens britiske forfædre er slående. Men med sin kølergrill, der lyser op som en gravsten i fuldmånens skær, virker den endnu mere skræmmende på småfolk og tabere. Som det jo er meningen med den slags monumenter på hjul. Selv VWs fædre har garanteret haft onde drømme om BMWs poltergeist. For folkevognscheferne var selv skyld i, at Rolls-Royce rejste sig fra graven med en BMW-sjæl i sig. Første kapitel af den spøgelseshistorie er velkendt, men lad os lige tage den igen - til skræk og advarsel for koncernchefer uden jordforbindelse: Kort før årtusindeskiftet var søstermærkerne Rolls-Royce og Bentley tæt på at udånde. De kørende modeller var lige til teknisk museum, fabrikken var slidt ned, og briterne manglede midler til at føre slægterne videre. Det dyrebare navn Da det kom den overmægtige VW-boss Ferdinand Piëch for øre, fløj han til England og betalte en betragtelig sum D-Mark for hele molevitten. Troede han. Han havde imidlertid overset, at det han i især var ude efter - selve Rolls-Royce-navnet - var ejet af flymotorfabrikken af samme navn, som BMW er partnere med. Og det navn ville flydivisionen ikke af med til VW. Så den foreløbige ende på tragi-komedien blev en slags kompromis. VW fik lov at producere Rolls-Roycer og Bentleyer til 31. december 2002 - herefter har BMW overtaget Rolls-Royce-navnet, mens VW fortsætter med Bentley. Det forklarer, at VW har promoveret nye Bentley-modeller voldsomt på det seneste. Både i butikkerne og med en Audi-racer i Bentley-antræk på Le Mans. Mens BMW har haft travlt med at udvikle en helt ny Rolls-Royce, som de ifølge aftalen med VW intet måtte fortælle om før 1. januar i år. Som lovet holdt de tand for tunge. Men året var ikke mange timer gammelt, før de første billeder af bilen - den nye Rolls-Royce Phantom - slap ud. Nu står den på Detroit Motor Show til almindelig beundring for enhver - og formentlig ualmindelig ærgrelse for VW. For sikken bil. Enhver slesk tale om, at den nok bare ville blive en redesignet BMW 7-serie, falder helt til jorden. De engelske gener fornægter sig ikke: Den er kæmpestor - 5,83 meter lang og næsten to meter bred - og tung som en overligger i Stonehenge. Selv om den er lavet af aluminium vejer den sine drøje 2,5 tons. Som fordums Phantomer, Clouds og Shadows har den enorm akselafstand og forhjulene helt ude i den lange snude, der rummer en V12 motor på 6,75 liter. Pilfinger-sikret Bastant ser den ud. Men for at give indtryk af, at den kan køre stærkt, har designerne grebet til et gammelt, engelsk fif: Den brede metalfelt bag ruderne i bagdørene skal give bagenden tyngde, så det ser ud som om bilen er ved at stejle for at komme fremad, selv når den holder stille. Og hvis det fif ikke synes overbevisende, så bare vent til de 460 heste sætter i galop. På 5,9 sekunder er rambukken oppe på 100 km/t, og efter nok en stund står speedometernålen på 240. Hvor meget benzin bæstet sluger ved den fart, melder historien ikke noget om. BMW nøjes med at fortælle, at ifølge EU-normen ved blandet kørsel - altså med en fjerlet hyttesko på speederen - skulle den være god for 6,3 kilometer på literen. Både karrosseri og mekanik fremstilles i Tyskland, men hele herligheden samles og indrettes med træ, læder og krom i lange baner på en ny fabrik i England. Og øverst på køleren står hun selvfølgelig stadig støt, hende hele slagsmålet handlede om - galeonsfiguren "Spirit of Ecstacy", der har prydet Rolls-Roycerne fra før verden gik af lave. Men skulle en forbitret sjæl - for eksempel en VW-boss - få lyst at flå hende af i ærgrelse, kan han godt spare sig. Når bilen parkeres i tarvelige omgivelser kan figuren elektrisk sænkes ned i køleren, så pilfingre ikke kan få fat i den. Sådan rummer den så mange finesser, den tysker Roller. I hver bagdør et lille aflukke med en paraply. Men den detalje skylder BMW måske VW æren for. For den findes også i Skoda Octavia, den forlængede VW Passat, funderer den ærkebritiske internettjeneste just-auto, som ikke kan finde ud af, om den skal grine eller græde over det Britische Meister Werk. Det første eksemplar er angiveligt allerede leveret til en rigmand, som har haft den store tegnebog oppe. Ude i verden er prisen 320.000 euro - knap 7,5 millioner kroner. Skulle en hjemlig oliemagnat eller finansfyrste få lyst til at skrue danske plader på et eksemplar, skal der lægges yderligere 15 millioner i afgift, så prisen passerer de 20 millioner.