Lokalpolitik

Brønderslev-Dronninglund er en frikadelle

Den nye storkommune skal ikke profilere sig som østers og kavier - men som hverdagsmad

BRØNDERSLEV-DRONNINGLUND:”Hvor hverdagen tæller”. Det kan være under dette slogan, at Brønderslev-Dronninglund Kommune skal profilere - eller brande - sig selv. To arbejdsgrupper har i hvert fald fremlagt et forslag til branding af storkommunen. I alt 40 personer - både borgere og politikere - har fundet plusser og minusser ved de to nuværende kommuner, for at finde frem til, hvad der skal satses på. Og det er altså, at Brønderslev-Dronninglund er stedet, hvor hverdagen tæller. Og dette slogan skal signalere, at Brønderselv-Dronninglund er et sted, der er rart at være, og et sted, hvor der findes alle de ting, som en moderne familie efterspørger. Det er nemlig børnefamilierne, og de kommende familier, som storkommunen vil henvende sig til. Og hvordan gør man det, når den nye storkommune ikke er et sted med mange kulturelle tilbud. Et sted hvor byerne mangler liv, uddannelsesniveauet er lavt, ligesom der ikke er så mange spændende åndehuller, som projektgruppen blandt andet beskriver den nye kommune i forslaget. Jo, man satser blandt andet på, at det er billigt at bo i kommunen, det er tæt ved motorvejen, der er skøn natur og så er der mangfoldighed. - Det er muligheden for et hverdagsliv med høj kvalitet, der er vores kommunes stærkeste kort. Vi er at sammenligne med frikadeller. Kaviar og østers kan vi få ved bl.a. store kulturelle oplevelser i Aalborg. Men vi har en beliggenhed, der er unik, og så er vi tilgængelige rent prismæssigt, lyder det fra projektleder Mette Krogh der er meget tilfreds med resultatet. Arbejdet viste nemlig, at de to nuværende kommuner er meget forskellige. - Man kan godt mærke, at der stadig er tale om to meget forskellige kommuner. Der har også været nogle fordomme om hinanden og kritik af politikernes omgangstone. Og alt i alt har processen været både kreativ og kaotisk, siger Mette Krogh. Godkender politikerne forslaget til branding, vil fem reklamebureauer blive indbudt til at komme med et bud på, hvordan markedsføringen af brandet kan laves.