annoncørbetalt indhold

Hvordan vælger man den rigtige efterskole til sit barn?

Et ophold på en efterskole sætter aftryk for resten af livet. Her udvikles en væsentlig del af den unges identitet som starten på voksenlivet og som afsæt til det videre uddannelsessystem. Derfor er det en stor og banebrydende beslutning for et ungt menneske at vælge efterskole.

Svend Åge Nielsen, forstander på Han Herred Efterskole

Svend Åge Nielsen, forstander på Han Herred Efterskole

Hvad der er den rigtige efterskole for den enkelte, er naturligvis meget individuelt. Mange har præferencer med hensyn til geografi, størrelse af skole, udvalg af fag, kreative tilbud, rejsemuligheder og linje.

En af mulighederne er Han Herred Efterskole i Skerping, omgivet af den skønneste natur og tæt på både Vesterhavet, Limfjorden og handelsbyen Fjerritslev. Her er netop identitetsskabelsen hos den enkelte unge et afgørende fokusområde – naturligvis kombineret med et højt fagligt niveau, udbuddet af fag, tilbud og rejser, og det unikke fællesskab, der skabes på en efterskole.

- Hjemme i de trygge rammer kan forældrene godt have svært ved at præge den vigtige identitetsdannelse hos en teenager. Men når den unge kommer på efterskole og bliver en del af et helt særligt fællesskab med 130 andre elever, der er i samme situation, så starter identitetsskabelsen for alvor. Det unge menneske begynder for alvor at finde ud af, hvem det er, og hvor det som en start gerne vil hen i livet. Det er vi meget bevidste om, fortæller Svend Åge Nielsen, forstander på Han Herred Efterskole.

- Derfor laver vi også personlige målsætninger sammen med den enkelte elev. Målsætninger, der tager udgangspunkt i, hvordan man gerne vil udvikle sig som menneske.

Individuelt skema med masser af muligheder

På Han Herred Efterskole kan den unge tage 9. og 10. klasse, hvor man i tillæg til de traditionelle boglige fag også kan vælge et såkaldt ”Firstfag”, der er håndbold, fodbold eller spring.

De boglige fag og firstfag kombineres med en lang række spændende valgfag – blandt andre idrætslige, praktiske, kreative og musiske. Og man vælger kun for en periode 12 uger ad gangen, så man kan prøve en masse eller måske sadle om, hvis man får lyst til at prøve noget nyt.

Fællesskab og identitetsdannelse

Fællesskab og identitetsdannelse

- Vi gør meget ud af, at eleven kan sammensætte et så individuelt skema som overhovedet muligt.

- Vi har en masse bevægelse og idræt på programmet, men er ikke en egentlig idrætsefterskole. Vi ved bare, hvor vigtig bevægelse er for de unge. Det er både sundt, skaber energi og styrker fællesskabet, fastslår Svend Åge Nielsen, der også kan fortælle om tre grundlæggende måder, som eleven kan gennemføre et skoleår på Han Herred Efterskole på.

- Vi har det helt klassiske skoleår med afsluttende eksamen. Men vi har også et forløb, som vi kalder ”American” med ekstra fokus på amerikansk kultur og med en rejse til USA. Endelig har vi i 10. klasse også tilbuddet om et prøvefrit skoleår. Her kommer eleven igennem et projektorienteret 10. klasses-forløb, bare uden en afsluttende eksamen. Det er vigtigt for nogle unge.

Mangfoldighed og rummelighed

Han Herred Efterskole, der har rødder helt tilbage i 1959, har som før nævnt hjemme i den skønneste natur i Skerping tæt på Fjerritslev, Limfjorden og Vesterhavet.

Men ét er rammerne og for den sags skyld også udbuddet af linjefag og valgfag, for slet ikke at nævne rejserne – blandt andet den store, fælles skitur for alle eleverne i januar måned. Det vigtigste er menneskene – elever og lærere – de er hjertet og pulsen på skolen, og det, der gør skolen til det, den er.

- Vi gør meget ud af, at vores lærere er autentiske voksne, hvilket vil sige, at de afspejler livet og samfundet omkring os og viser vores mangfoldighed og rummelighed.

- Vi har også en del lærere, der selv har været elever på skolen, og som bare gerne vil tilbage hertil som undervisere, fordi de netop har fået skabt en stor del af deres identitet og personlighed hos os, fortæller Svend Åge Nielsen.

Fra Han Herred Efterskole er der ikke langt til det betagende og smukke Vesterhav.

Fra Han Herred Efterskole er der ikke langt til det betagende og smukke Vesterhav.

Medansvar øger engagement

Netop elevernes samspil med lærerne kan Sofie Kaldahl Jensen bekræfte. Hun er 16 år og går lige nu i 10.b på Han Herred Efterskole.

- Det er en fantastisk efterskole, hvilket skyldes mange ting, men lærerne er altid på, og vi kan altid komme med en masse idéer og input, som de altid prøver at imødekomme.

- Det giver os et ansvar for vores egen undervisning, og det engagerer os endnu mere, fortæller Sofie Kaldahl Jensen, der ikke valgte Han Herred Efterskole helt tilfældigt.

Sofie Kaldahl Jensen går i 10.b på Han Herred Efterskole.

Sofie Kaldahl Jensen går i 10.b på Han Herred Efterskole.

- Mine tre søskende har alle gået her, og jeg oplevede, hvor glade de var for det. Derfor var jeg ikke i tvivl, da det blev min tur til at skulle på efterskole. Og det er bare megafedt, slutter hun.

Med de ord ønskes I al mulig pøj-pøj med valget af efterskole - I kan læse mere om Han Herred Efterskole her: www.hhe.dk