Brug af Facebook i arbejdstiden koster milliarder

Arbejdsgiverne ikke glade for den nye form for kaffepause

Arkivfoto
EMNER 1. august 2014 07:26 - Opdateret 1. august 2014 07:27

HELE LANDET: Har du også travlt med at ”like” og kommentere billeder fra den seneste familiefest, mens du er på arbejde?

I givet fald er du ikke alene, for den danske arbejdsstyrke er glade for at bruge Facebook, mens der ruller lønkroner ind på kontoen.

Næsten hver fjerde logger på mindst to eller flere gange i løbet af arbejdsdagen, viser en rundspørge som analysebureauet Wilke har foretaget for Avisen.dk.

For meget tid

Og det kan mærkes i danske virksomheder.

Der bliver brugt for meget tid på andet end arbejdet, mener Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

- Tallene i undersøgelsen slår stort ud. Det under mig, hvor meget tid folk generelt bruger på private gøremål på arbejdet,” siger ansættelsesretschef Flemming Dreesen.

Koster 11 milliarder

Og brugen af Facebook mærkes på bundlinjen.

Ifølge en undersøgelse fra 2010 koster det næsten 11 milliarder kroner om året, når danskerne ’liker’ og kommenterer i stedet for at arbejde, skriver Avisen.dk.

Også brancheorganisationen Dansk Erhverv er bekymret over undersøgelsen.

Flydende abejdstid

Men der kan være en logisk forklaring, mener Rikke B. Ørum, chef for HR og arbejdsmiljø.

- Der er mange, der har flydende arbejdstid og også arbejder hjemme om aftenen. Derfor bliver grænserne mellem arbejde og fritid mere frie, og det er mere legitimt at holde en pause på Facebook, siger Rikke B. Ørum.

Samtidig bruger flere virksomheder Facebook og andre sociale medier som en reklamesøjle, forklarer hun.

En online kaffemaskine

Brugen af Facebook kan skyldes, at der er sket en ændring i den måde, man er social på.

- Før sludrede man måske mere med kollegaerne ved kaffemaskinen i køkkenet eller i rygepausen. Nu kan man have et digitalt fællesskab på Facebook. Det er blevet en online kaffemaskine, siger Lisbeth Klastrup, lektor og forsker i sociale medier ved IT Universitet i København.

Hun forklarer, at store virksomheder er begyndt at lave deres egne, lukkede sociale netværk. Det kaldes ’social business’, og pointen er at bruge de sociale medier på en konstruktiv måde.

- Så kan man eksempelvis trykke ’synes godt om’, når en kollega er færdig med en arbejdsopgave. Det kan skabe sammenhæng og arbejdsglæde, siger hun.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...