Skattepolitik

Brug afgifter på den kollektive trafik

Læserbrev

TRAFIK:Det er ikke til at vide, om det skyldes manglende evne til at læse eller manglende evne til at holde sig til sandheden, der er årsagen til, at venstrekandidaterne Kristian Andersen og John G. Nielsen påstår, at SD/SF- forslaget vil betyde, kørselsafgifter opkrævet i Nordjylland bruges til trafikinvesteringer i København. Det passer simpelthen ikke. De kørselsafgifter, der skal betales af bilister udenfor København, går ubeskåret til at nedsætte registreringsafgiften. Det er til gengæld rigtigt dumt. Det betyder, at vi får flere biler og mere bilkørsel i Danmark. Vi har brug for det modsatte. Vi skal have flyttet trafikken over til den kollektive trafik og til cyklerne. Derfor burde de penge, der kommer ind ved nye kørselsafgifter bruges til at give os bedre og billigere kollektiv trafik. Udvidelse af nærbanen, så den går fra Hjørring til Hobro og etablering af dobbeltspor mellem Aalborg og Frederikshavn kunne lette presset på trafikken over Limfjorden og endegyldigt stoppe den meningsløse debat om at bruge 3-5 milliarder på en forbindelse, der vil ødelægge Egholm. Etablering af en letbane, der kan binde Aalborg sammen på en hurtig og effektiv måde er en del af en visionær trafikpolitik for Aalborg, så langt har de to venstrefolk ret. Desværre kan der ikke opdrives en venstrepolitiker i dette land, som vil være med til at finde pengene til dette, så en stemme på de to venstrefolk vil med sikkerhed forsinke et sådant projekt. Således ville der for længst have været en letbane i Århus, hvis vi ikke havde fået en ny regering i 2001. Sandheden er da også, at den eneste systematiske indsats på trafikområdet, vi har set fra Venstres side, er kampen for at ødelægge Egholm ved at lægge en tredje Limfjordsforbindelse hen over denne ø. Det er helt indlysende, at så længe de tror, at de kan skaffe 3-5 milliarder kroner fra staten til dette projekt, så får vi ingen statspenge til fornuftige og visionære trafikprojekter i Nordjylland.