Brug for forældre
Hvad skal du være, når du bliver stor? Det er et spørgsmål, mange voksne stiller børn og unge, og som mange børn og unge helt sikkert også stiller sig selv. Men i stedet for at spørge, synes Kristelig Fagbevægelse, det var bedre at vise børn og unge nogle muligheder for, hvad de kan blive.
Vi foreslår derfor, at det kan ske ved, at forældre bliver inddraget i undervisningen både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne som en slags gæstelærere. De skal fortælle om, hvad de laver, så eleverne får kendskab til en række konkrete jobmuligheder. Det øger chancen for, at unge vælger at uddanne sig til noget, de gerne vil, og det medfører større sandsynligheden for, at de gennemfører uddannelsen. For de kan se en mening med den og ved, hvad den fører til. Som gæstelærere skal forældrene også fortælle om, hvordan de i deres job bruger viden og færdigheder, de har lært i skolen og på deres uddannelse. Så kan eleverne se, at der er en mening med det, de lærer - at det kan bruges til noget. Det giver motivation til at lære noget, så undervisningen ikke opleves som sur og meningsløs pligt. Og som bekendt er der ikke noget, der er så godt, som når det er lysten, der driver værket. En sådan simpel ordning med forældre som gæstelærere kan være med til, at skole og arbejdsmarked påvirker hinanden positivt. Det giver mening til undervisningen, fordi de unge kan se, hvad den kan bruges til, og undervisningen giver mening for arbejdsmarkedet, fordi flere unge vælge den uddannelse, der er rigtig for dem, og færre falder derfor fra undervejs.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.