Trafikulykker

Brug teknologi

Så skete det igen! En fuld og skæv medborger fejlfortolkede situationen og satte sig bag rattet af sin bil og helt uden åndsnærværelse for fulde gardiner bragede ind i en intetanende familie, så de mistede deres lille datter.

Og ligesom det plejer var pressen på stedet for at dække tragedien, og fluks var politikerne på banen og varslede højere straffe! Det sørgelige er bare, at højere straffe ikke har nogen effekt i sådan en situation som den vi så ved dødsulykken i weekenden ved Damhussøen. Har man taget stoffer og drukket spiritus, er den menneskelige dømmekraft sat helt ud af spillet. Skal man så bare acceptere, at der bliver flere trafiktragedier? Selvfølgelig ikke! Fokus skal blot flyttes fra bilisten til bilen: Siden bilens barndom er kravene til bilernes sikkerhedsudstyr jævnligt blevet strammet, så alle biler bl.a. har kollisionssikker ratstamme, sikkerhedsseler og to-kreds bremser og snart også elektronisk stabilisering. Dette udstyr skal selvfølgelig suppleres med en alkolås som bl.a. busselskaberne har udstyret deres nye busser med. Har man drukket eller taget stoffer starter bilen ganske enkelt ikke og så er man én gang for alle ude over problemet med berusede og skæve bilister. Rigtig mange bilister har i de senere år investeret i et navigationsanlæg ligesom næsten alle nye biler tilbydes med fabriksmonteret navigationsanlæg. Dvs. alle veje er kendte, og det er kodet ind i programmet, om der er tale om en motorveje, større- eller mindre vej eller om kan kører inde i byen. Derfor vil det også være let at indkode vejenes største tilladte hastighed på den aktuelle vejstrækning og kombinere det med bilens motorstyring, så bilen ikke kan køre hurtigere end den indkodede højeste hastighed. Nogle forsikringsselskaber har installeret sådan nogle systemer, der giver advarselssignal til føreren hvis han overskrider hastighedensbegrænsningen. Teknologien er altså til stede. Nu er det bare et spørgsmål om at indføre det i alle nye biler på linje med airbag, ABS og nakkestøtter. Ulykker vil ikke helt kunne undgås, men man kommer langt mindre til skade ved at blive ramt af en bil, der kun kører 60 km/t en af en bil, der kører 160 km/t.