Brug tid på elever

På trods af at forskningen peger på, at det vigtigste for et barns læring er mængden af tid læreren bruger sammen med barnet, bruger lærerne i gennemsnit under 40 procent af deres arbejdstid sammen med eleverne.

Derfor er der brug for, at vi tager en diskussion om, hvordan folkeskolen kan blive bedre. Det vigtigste for et barns læring er, hvor lang tid barnet tilbringer sammen med læreren. Det er vigtigere end antallet af elever i klassen, antallet af hjælpelærere eller mængden af lektier. Det viser forskningen. Det glædelige er, at lærerne også oplever den største arbejdsglæde, når de underviser eleverne. KL vil gerne forbedre vores skoler og styrke kvaliteten. KL har derfor i samarbejde med 20 kommuner undersøgt, hvordan undervisningen er planlagt for 8200 af landets lærere. Undersøgelsen viser, at lærerne i gennemsnit bruger 39,6 procent af deres arbejdstid på at undervise. Det svarer til, at de dagligt bruger cirka 3 timer og 16 minutter på undervisning. Men der er stor forskel fra skole til skole. Eksempelvis underviser lærerne på en skole 120 timer hver især i gennemsnit mere end på naboskolen, på trods af at skolerne er placeret i samme kommune, under samme overenskomst og med samme elevgruppe. Hos kommunerne bærer vi en del af ansvaret for de få undervisningstimer. Overenskomsten fra 2008 byder på mindre undervisning end overenskom-sten fra 2005. Vi har været for dårlige til at forhandle, og det må vi nu rette op på lokalt plan, da vi ved, hvor vigtige undervisningstimerne er for elevernes indlæring. Der er behov for, at vi har en fordomsfri diskussion om folkeskolen. Vi har som kommuner ansvaret for undervisningen og for elevernes læring. Det ansvar er vi i KL klar til at påtage os, og vi ønsker at gøre det i tæt samarbejde med landets lærere, for at se på, om vi kan frigøre mere tid til undervisning og samvær med børnene og bruge mindre tid på møder og bureaukrati.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.