BSC vil atter på banen

Det er ikke nok at have en håndfuld kørere, der kan dreje gashåndtaget i bund. Det er også vigtigt, at der er en en god ledelse og en sund økonomi for at få en speedwayklub til at fungere.

Kørerne er der, ledelsen er der, men det har haltet med økonomien i Brovst Speedway Club. Men nu vil klubben igen på banen for alvor. - Vi blev ofre for finanskrisen. Vi har en gæld til EBH Bank på 1,3 millioner kroner. Den opstod i forbindelse med byggeriet af vort klubhus for år tilbage. Gælden betød et midlertidigt farvel til superligaen, fortæller formand Sonja Christensen. - Vi har skiftet pengeinstitut til Sparekassen Vendsyssel, der har støttet godt op om os i år. Deres fond gav os 130.000 kroner i foråret, og de har givet et foreløbigt tilsagn om at ville hjælpe os ud af gælden til EBH Bank, fortæller Sonja Christensen. - Jeg håber, vi kan indgå en endelig aftale med EBH Bank inden jul. Gaven fra sparekassefonden var blandt andet øremærket til byggeri af hus til traktorer og vandvogn. - Vi har fået frigivet 45.000 kroner af gaven. Disse penge er brugt på klubbens drift i år. Der er købt nye kørerveste med sparekassens logo og navn, der er købt pokaler og afholdt udgifter til løb. På det sportslige område har klubben tilmeldt fem hold til 2011-turneringen. Et 50 ccm microhold, to 80 ccm-hold i henholdsvis 2. og 4. division, og på 500 ccm-maskinerne to hold - et veteranhold og et i 2. division. - Brovst Speedway Club har ambitioner om at køre os tilbage i 500 ccm'ernes 1. division i løbet af næste år. Og gerne videre op i superligaen igen så hurtigt som muligt. Der skal være syv kørere på en bruttotrup i 2. division. Disse kørere råder klubben over foruden et par reserver. Ligeledes har klubben holdledere til samtlige hold til den kommende sæson. - Vi har i 2010 haft en pæn nettotilgang af aktive kørere, så vi her ved årets udgang har 130 medlemmer, 10 flere end for et år siden. Brovst Speedway Club regner med at kunne være vært for fire åbneløb i 2011 samt videreføre den årlige træningsskole i uge 30 for 50 og 80 ccm-kørere.