Familie

Bupl sigter mod markant flere pædagoger i daginstitutioner

Fire ud af ti voksne i daginstitutioner har ikke en pædagoguddannelse. Det er langtfra optimalt, mener Bupl.

Fire ud af ti voksne i daginstitutioner har ikke en pædagogisk uddannelse, viser tal fra Danmarks Statistik. Institutionen på billedet er ikke nødvendigvis repræsentativ for de tal. Foto: Johan Gadegaard/arkiv/Ritzau Scanpix

Fire ud af ti voksne i daginstitutioner har ikke en pædagogisk uddannelse, viser tal fra Danmarks Statistik. Institutionen på billedet er ikke nødvendigvis repræsentativ for de tal. Foto: Johan Gadegaard/arkiv/Ritzau Scanpix

57 procent er ikke nok. Mindst 80 procent af de voksne i daginstitutioner skal have en pædagoguddannelse i bagagen.

Det mener formanden for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforening (Bupl), Elisa Rimpler.

- Vi synes, det er en stor mangel, at politikerne ikke har fokus på at have en høj faglig kvalitet i daginstitutionerne.

- Det gør en kæmpe forskel for børn i deres daglige trivsel, at de er sammen med pædagoger, som har en faglig ballast, siger Elisa Rimpler.

Ifølge tal, som Bupl har trukket fra Danmarks Statistik, har en gennemsnitskommune i Danmark en pædagogandel på 57 procent.

Andelen af uddannede pædagoger varierer meget fra kommune til kommune. I Billund Kommune er 72 procent af de voksne uddannede pædagoger, mens det i Samsø Kommune blot er 41 procent.

- Pædagoger er eksperter i sociale relationer, har blik for børnefællesskabet og kan understøtte barnets udvikling. Det er vigtigt, når vi ved, hvor mange timer børnene er i daginstitutionerne hver dag.

Mens Bupl håber på 80 procent i daginstitutionerne, mener Kommunernes Landsforening (KL) ikke, at et mål om 75 procent uddannede pædagoger i gennemsnit er realistisk.

Jens Ive (V), næstformand i børne- og undervisningsudvalget i KL, siger til Politiken, at der ikke er "ressourcer eller pædagoger til det", som landet ligger i dag.

- Vi skal lytte til de danske professionshøjskoler, der siger, at der skal skrues op for at uddanne flere pædagoger nogle steder, siger Elisa Rimpler.

- Men det er for slapt at sige, at fordi man ikke kan nå det eller har ressourcer til det, vil man ikke have det mål.

- I KL bør man vide så meget om fagligheden, at man siger: "Selvfølgelig skal vi have nogle mål for at sikre, at der kommer et ambitiøst landsdækkende mål", lyder det fra Bupls formand.

Spørger man børnenes forældre, må vigtigheden af uddannede pædagoger i daginstitutioner ikke undervurderes.

Det understreger Louise Gjervig Lehn, der er formand for Forældrenes Landsforening (Fola).

- Vi betragter ikke bare dagtilbud som et pasningstilbud i dag, siger Louise Gjervig Lehn.

- Det skal være et kvalificeret sted, hvor vores børn har mulighed for at ruste sig til fremtiden. De skal stimuleres korrekt, trives og opbygge nødvendige evner i forhold til at klare sig og komme videre.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst