Bus og tog bliver billigere

Godt nyt til passagererne - billetpriserne falder

Den nye trafikaftale betyder, at det bliver billigere at køre i tog og bus. Arkivfoto

Den nye trafikaftale betyder, at det bliver billigere at køre i tog og bus. Arkivfoto

NORDJYLLAND:En ny milliardaftale mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti vil sænke billetpriserne til tog, bus og metro. Aftalen ventes ifølge flere medier at blive præsenteret tirsdag klokken 10.

Ifølge DR Nyheder bliver det op til 20 procent billigere at rejse med tog, bus og metro fremover - størst bliver besparelsen uden for myldretiden. Eksempelvis i weekenderne.
Men det bliver de unge og de studerende, der ser ud til at få mest ud af aftalen.
DR Nyheder og TV2 News erfarer, at aftalen afsætter 300 millioner kroner til at sikre det såkaldte HyperCard, som giver billig offentlig transport til og fra ungdomsuddannelser.
Ungdomskortet HyperCard er en forsøgsordning, der sikrer fri transport for studerende mellem skole og hjem for 300 kroner om måneden. Aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten forlænger ordningen.

Forbedring i udkantsområder

Desuden ventes der afsat 285 millioner kroner over de næste fem år til at forbedre den offentlige transport i landets udkantsområder.

Cyklisterne ventes også ifølge DR tilgodeset med 190 millioner kroner til cykelstier i landets tre største byer, Københvan, Aarhus og Odense.
Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, siger til Berlingske, at det bliver billigere at rejse med kollektiv transport, men han understreger, at det ikke bliver "generelt" billigere, da der ikke er penge til det.

Ingen penge til IC4-tog

Trafikaftalen kommer til at koster en milliard kroner, og der bliver ikke afsat penge til at investere direkte i det skandaleombruste IC4-tog.

- IC4-toget kaster sine skygger ind over alt, hvad man snakker om med kollektiv trafik, og det har også kastet sine skygger ind over den her forhandlingsrunde, siger Hyllested.
- Vi har sagt fra starten af, at vi ikke vil være med til at ofre en eneste krone til at opgradere IC4, før vi ved, om det kommer ud at køre. Det er lykkedes os at få høvlet den knast af, for der bliver ikke afsat penge til at investere direkte i IC4, fastslår han.
ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.